Expediteur - Wat doet een expediteur en wat kost het?

Een expediteur is een organisator voor het regelen van transporten. De expediteur organiseert en regelt het gehele logistieke proces van een transport, zonder het transport zelf uit te voeren. Hieronder vallen het inschakelen van de juiste transportbedrijven, het regelen van vergunningen, administratieve zaken, het onderhandelen van prijzen (met transporteurs), douane formaliteiten, groupage, overslag en alle overige zaken die bij de uitvoer van een transport komen kijken.

Een expediteur kan de organisatie van het volledige transport van A tot Z uit handen nemen. Dit wordt expediteren genoemd. Een bedrijf dat dit kan doen wordt een expeditiebedrijf genoemd. Expediteurs worden vooral gebruikt voor internationale transportaanvragen waarbij veel overslag nodig is. Denk bijvoorbeeld aan de levering van een container goederen vanuit een fabriek uit China tot aan een bedrijf in Nederland. Dit zijn complexe processen waarbij aan veel verschillende zaken gedacht moet worden en dat kan de expediteur allemaal doen.

Containers op de kade

Een expeditiebedrijf (oftewel een expediteur) regelt het transport. Het bedrijf voert dus niet het transport zelf uit maar schakelt andere bedrijven in zodat het transport goed wordt uitgevoerd. De kracht van een expediteur is de kennis en het netwerk dat hij heeft. Ze werken van met een wereldwijd netwerk van agenten die ze kunnen inschakelen om een deel van de transportketen te regelen. Sommige transportbedrijven hebben een expediteur is dienst, terwijl er ook toegepaste expeditiebedrijven bestaan.

Waarom schakelt men een expediteur in?

Het is voor de meeste mensen bijna onmogelijk om een transportbedrijf aan de andere kant van de wereld in te schakelen, zonder daar aanwezig te zijn en de desbetreffende taal te spreken. Ga zelf maar eens op zoek naar een goed transportbedrijf in China of Bangladesh en probeer daar een transport te boeken. Het expeditiebedrijf heeft de ervaring en de kennis en kan dit uitvoeren.

Naast de organisatie van het transport, verzorgt een expediteur vaak ook alle randzaken. Zo verzorgt hij de vergunningen en de afhandeling van de administratieve formaliteiten.

De expediteur kan alle volgende dingen regelen:

  • De organisatie van het gehele transport
  • Het aanvragen en verzorgen van de nodige vergunningen
  • Het opvragen en onderhandelen van prijzen bij transporteurs
  • Het boeken van lading bij geschikte transportpartijen (containerschepen, trucks, treinen etc.)
  • Het verzorgen van douaneformaliteiten, zoals invoer en belastingen
  • Groupage; kleine ladingen samenvoegen zodat de zending goedkoper wordt
  • Het uitdenken van de beste manier van transport (land, zee of lucht)
  • Het verzekeren van goederen

Ieder zijn specialisme

Veelal hebben expediteurs een specialisme waar ze goed in zijn. Zo richten sommige transporteurs zich primair op zeecontainertransport terwijl andere transporteurs juist zich op het wegtransport richten. FENEX is de branche-organisatie voor expediteurs en zij onderscheiden de volgende specialismes:

  • Zeegroupage
  • Zeehavenexpeditie
  • Binnenvaartexpeditie
  • Railexpeditie
  • Opslag en distributie-expeditie
  • Douane-expeditie
  • Luchtvrachtexpeditie

Veel transportbedrijven hebben een expeditie-afdeling. Het transportbedrijf kan bijvoorbeeld een deel van het transport zelf uitvoeren, en een voor deel wordt er externe hulp ingeschakeld. Dit laatste doet de expeditie-afdeling. Dit is in tegenstelling tot expeditiebedrijven die uitsluitend als bemiddelaar optreden.

Wat kost een expediteur?

Veel expediteurs werken met een verzamelfactuur waarop alle expeditiekosten worden vermeld. Dit is wel zo handig, aangezien er bij de import en/of export van goederen vrij veel verschillende kostenposten zijn.

Wat de totale expeditie kost hangt af van welke diensten je precies uit handen geeft. Verder ligt het er aan wat de opdracht precies inhoudt. Als je goederen van buiten de EU importeert zal de meeste aandacht uitgaan naar de formaliteiten rondom de inklaring bij de douane. De douane bekijkt of je geïmporteerde producten Nederland en de EU in mogen. Met de inklaring bij de douane is een aantal kosten gemoeid. Denk hierbij aan inklaringskosten, accijnzen, invoerrechten en meestal btw. De belangrijkste zijn de invoerrechten en btw die je dient te betalen. De hoogte van deze twee posten hangen af van herkomst van het geïmporteerde product en het soort product. Afhangende van de complexiteit hiervan kan dit in sommige gevallen vrij lang duren. Een goede expediteur helpt je in dit proces.

Wat je uiteindelijk betaalt hangt dus van de grootte en complexiteit van de opdracht af. Je kunt verder zelf ook nog een aantal keuzes maken. Zo kun je de expediteur machtigen als fiscaal vertegenwoordiger. Dit betekent in de praktijk dat je niet ineens bij inklaring de verschuldigde btw over de gehele order hoeft te betalen. Wanneer je dit goed regelt met de expediteur, hoef je dit pas bij je volgende btw-aangifte te betalen.

De expediteur kan het transport vaak goedkoper regelen dan dat je dat zelf kan. Dit heeft onder andere te maken met groupage: het samenvoegen van meerdere vrachten. Hierdoor hoeft er niet apart een container op een schip geboekt te worden maar kunnen er meerdere zendingen in een container. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een vrachtwagen waar een expediteur meerdere zendingen in kan combineren.

 

goederen naar container

Offertes van expediteurs?

Vraag vrijblijvend meerdere offertes aan bij aangesloten logistieke bedrijven.

Aangesloten expediteurs

Expediteurs hebben zelf vaak geen vergunningen. Daarom kan het lastig zijn om een goede expediteur te vinden. Het is daarom typisch een beroep wat nog veel via mond-tot-mond reclame zijn werk vindt. Een belangrijke kwaliteitsindicator voor de expediteur is het FENEX-lidmaatschap. In onze bedrijvengids kun je eenvoudig zien of een expediteur bij deze club is aangesloten of niet. Onderstaand een aantal aangesloten expediteurs.