(Zee-)containertransport en import

Container transport China

Verreweg de meeste containers die in Nederlandse havens arriveren komen uit China. Dit land is de grootste producent van spullen die wij in Nederland en de rest van Europa gebruiken. Opvallend genoeg is het importeren van een container met producten uit China nog niet zo eenvoudig. Tussen het moment dat de productie in de fabriek in China klaar is tot het moment dat de spullen netjes in de stellingen van uw pand liggen, zijn er diverse processen die u goed dient te regelen. U kunt dit gedeeltelijk zelf regelen, maar bij een aantal schakels is hulp van een professional eigenlijk onontbeerlijk.

 

Containers in haven

Hoe lang duurt transport vanuit China?

Verreweg de meeste goederen vanuit China arriveren per zeevracht in Nederland, maar voor kleinere zendingen of spoed kan een luchtvracht handig zijn.

Zeevracht vanuit China

Die goederen zitten dus in een container op een gigantisch schip, een containerschip. De tijd op zee is meestal de belangrijkste wachttijd. Aan de andere kant moet niet worden onderschat dat inklaren, douane-formaliteiten en andere zaken ook lang kunnen duren. Zodra de boot in de haven arriveert bent u er dus nog niet!

De grootste havens bevinden zich op diverse plekken langs de kust van China. Afhankelijk van de locatie van de fabriek, zal de haven van verzending worden gekozen. Hier heb je als importeur weinig invloed op. Bepaalde producten worden hoofdzakelijk in het noorden en andere weer hoofdzakelijk in het zuiden gemaakt. Noord-China duurt gemiddeld het langst:

  • Noord-China (o.a. Qiandao en Tianjin): gemiddeld 35 dagen.
  • Centraal-China (o.a. Shanghai): gemiddeld 30 dagen
  • Zuid-China en Zuid-China (o.a. Hong Kong en Guangzhou): gemiddeld 25 dagen

Bovenstaande is de vaartijd van de hoofdhavens met een directe verbinding met Rotterdam. Daarnaast gaat dit natuurlijk om een gemiddelde. In de praktijk kan de tijd dat het schip onderweg is door omstandigheden natuurlijk behoorlijk vertragen. Verder liggen veel productiefaciliteiten in China niet naast een haven. Dan zal er eerst een binnenlands transport worden geregeld, meestal per vrachtwagen, om de goederen naar de haven te brengen. Daarnaast kan het zijn dat deze haven geen directe lijndienst met Rotterdam heeft, maar dat de goederen eerst op een kleinere boot worden vervoerd alvorens ze worden overgeladen op het grote schip in de hoofdhaven.

Tegenwoordig zijn alle containerschepen online te volgen zodat je altijd precies weet waar op dat moment jouw schip is. Vesselfinder biedt de onderstaande kaart waarop alle vrachtschepen wereldwijd te vinden zijn.

Productie in fabriek in China

De totale duur van productie totdat het in je eigen schappen ligt is naast de vaartijd ook afhankelijk van de productietijd. Zodra een Chinese fabriek op stoom is, kan het heel snel gaan. Het hangt er vanaf hoeveel je bestelt en of in welk seizoen je je order doorgeeft. Pas op dat je je order niet midden in een Chinese feestperiode doorgeeft. Rondom Chinees Nieuwjaar (data verschuift ieder jaar, maar valt in januari/februari) kan de productie vertraging oplopen. Gemiddeld duurt productie van een aantal containers van een paar weken tot een aantal maanden. We raden je aan om de diverse fabrieken goed te vergelijken. Een fabriek die een zeer optimistische productietijd opgeeft is óf een echte specialist met veel schaal of een fabriek die iets te graag wilt. Kies ook hier niet direct voor de goedkoopste, maar doe zaken met een kundige fabriek met bestaande klanten in hetzelfde segment en een agent waarmee u goed overweg kunt. De productietijd en de vaartijd worden samen de leadtime genoemd (in het Nederlands is dit het beste te vertalen met levertijd). Dit is de tijd vanaf het moment dat er besteld wordt tot het moment dat de goederen binnenkomen.

Luchtvracht vanuit China

Grote zendingen worden in containers over zee vervoerd. Dit is vele malen goedkoper dan transport door de lucht. Voor kleine kostbare goederen (sieraden, kleine consumentenelectronica, horloges etc.) kan het voordeliger zijn om het via de lucht te vervoeren. Aangezien het om kleine goederen gaat zijn de vrachtkosten per product ook via de luchtvracht niet hoog. Aangezien het wel om kostbare goederen gaat zijn de vrachtkosten relatief al helemaal laag. De snellere levertijd zijn de extra kosten dan waard. Het voordeel van een kortere levertijd is namelijk dat je een snellere omloopsnelheid kan realiseren.

In de praktijk worden luchtvrachten ook vaan gebruikt om bijvoorbeeld onderdelen na te sturen. Chinese fabrieken staan helaas niet bekend om hun nauwkeurigheid, dus een snelle luchtvracht kan dan heel prettig zijn. Verder kan het natuurlijk zo zijn dat je snel door je geïmporteerde goederen heen bent en dat er met spoed bij klanten moet worden geleverd. Als je geen tijd hebt om maanden te wachten, dan kan een luchtvracht uitkomst bieden.

Verder is het door de opkomst van Chinese e-commerce platforms zoals Aliexpress (onderdeel van zakelijk platform Alibaba), de afgelopen jaren populairder geworden voor consumenten om rechtstreeks bij Chinese fabrieken of andere verkopers te kopen. Ook dit soort zendingen gaan regelmatig via luchtvracht.

Een vlucht van China naar Schiphol duurt niet langer dan 20 uur. Met deze reistijd alleen ben je er helaas niet. Ook luchtvracht moet door de Chinese en Europese douane. De formaliteiten in China zijn niet erg strikt en zullen in veel gevallen door je agent bij de fabriek worden afgehandeld. Normaal gesproken ondervinden kleine zendingen via luchtvracht weinig obstakels bij de Europese of Nederlandse douane. Hieronder een overzicht van de verzendtijden vanuit China.

Type verzendingBestemmingVerzendtijd
Airmail en aangetekende zendingNederland, België, Noorwegen, VS, VK, Spanje, Portugal, Frankrijk, Italie, Duitsland, Finland, Denemarken, Zweden, Ierland, Japan, Singapore, Australië7-20 werkdagen
Brazilie, Rusland15-35 werkdagen
Overige landen7-25 werkdagen
EMSWereldwijd7-10 werkdagen
DHL/UPSWereldwijd3-5 werkdagen

 

Controle bij de douane

Naast de productietijd en de tijd die de vracht doorbrengt onderweg naar Nederland, is het belangrijkste 'oponthoud' de controle bij de douane. De douane draagt er zorg voor dat alles wat Nederland binnenkomt zo goed mogelijk wordt gecontroleerd. Om het handelsverkeer niet teveel te vertragen wordt hierbij gebruik gemaakt van risico-analyse en slimme technologie.

In de meeste gevallen gaat het douaneproces redelijk soepel en zal je container binnen een paar dagen gelost en ingeklaard zijn. Het kan ook zijn dat dit wat langer duurt. De douane controleert onder andere of er accijnzen en invoerrechten betaald moeten worden. Het hangt dus ook van het type lading af hoe lang dit proces precies duurt.

We raden aan een goede expediteur in de arm te nemen die de administratieve processen van het internationale handelsverkeer door en door kent.

Bedrijven die kunnen helpen bij import en zeevracht

Hieronder een greep uit aangesloten bedrijven die u kunnen adviseren over uw containervracht en importvraagstukken. Op Transportscanner vinden particulieren en bedrijven een geschikte transportpartner om hun transportvraagstuk op te lossen. In het geval van zeecontainertransport is dit vaak een expediteur, maar in sommige gevallen zijn er andere type bedrijven betrokken. U kunt ook met één simpele aanvraag offertes opvragen bij diverse expediteurs en transportexperts.

Eerder geplaatste import-aanvragen

Tiny house van Dronten naar Harderwijk

18 januari 2021

transport en plaatsing tiny house. Goed bereikbare laad en losplaats.

Meubels van amsterdam naar cairo

8 januari 2021

Auto van Houston naar Rdam

6 januari 2021

Corvette van Houston haven mas rdam haven , geen mensen bij inladen

20FT container met een auto erin

3 januari 2021

de container moet worden opgehaald in Aalter en afgezet worden in de haven van Antwerpen.

Is there a sea freight you have to Saudi Arabia from the Netherlands without a container? I have merchandise and want to ship it to Dammam. It consists of sawdust packed with bales, the weight of the campaign reaches 100 tons or more Thank you

30 december 2020

Is there a sea freight you have to Saudi Arabia from the Netherlands without a container?
I have merchandise and want to ship it to Dammam. It consists of sawdust packed with bales, the weight of the campaign reaches 100 tons or more
Thank you

Offertes voor containertransport en import

Laat de volledige import uit handen nemen door professionals. Plaats een vrijblijvende aanvraag om offertes te ontvangen.