Zeecontainer transport en import

Transport per container of zeecontainer is een zeer efficiënte  manier van transport doordat de containers met hun standaardafmetingen zowel via het water, de weg en het spoor kunnen worden getransporteerd zonder dat de goederen telkens opnieuw gelost en geladen hoeven te worden. Tegenwoordig denkt men bij containertransport al snel aan grote containerschepen die vanuit China goederen aanleveren. Containers worden heel breed en in toenemende mate ingezet, zowel nationaal als voor de wereldhandel.

container transport

Onder import, ook wel invoer genaamd, verstaan we het invoeren van goederen of diensten uit het buitenland naar Nederland. Er is in dit geval sprake van internationale handel. Goederen (of diensten) worden in het buitenland gekocht en naar het binnenland gebracht. Dit is het tegenovergestelde van export, waarbij goederen of diensten juist het binnenland verlaten richting het buitenland. Wat voor het ene land import is, is voor het andere land export. Een voorbeeld: een Nederlandse ondernemer koopt industrieel materieel uit Duitsland. In dit geval importeert de Nederlandse ondernemer uit Duitsland, terwijl de Duitse ondernemer exporteert naar Nederland. Bij import komen er altijd goederen of diensten het land binnen, en gaat er geld het land uit. Bij export is dit andersom.

Hoe kunnen diensten geïmporteerd worden?

Bij import denk je snel aan containerschepen die de haven van Rotterdam binnenvaren. Toch kunnen ook diensten geïmporteerd worden. Stel ik laat een website ontwikkelen door programmeurs in India. In dat geval neem ik de dienst af vanuit India en maak ik geld over naar de programmeur in India. Er wordt dan een dienst geleverd aan Nederland vanuit het buitenland, en dat scharen we ook onder import. Bij de import van diensten wordt er dus een dienst geleverd over de grens aan het binnenland. Om te weten of er sprake is van import dient er altijd naar de geldstroom gekeken te worden.

In dit artikel ligt de focus op de import van goederen.

Container transport - Import uit China (en andere landen)

Verreweg de meeste containers die in Nederlandse havens arriveren komen uit China. Dit land is de grootste producent van spullen die wij in Nederland en de rest van Europa gebruiken. Opvallend genoeg is het importeren van een container met producten uit China nog niet zo eenvoudig. Tussen het moment dat de productie in de fabriek in China klaar is tot het moment dat de spullen netjes in de stellingen van uw pand liggen, zijn er diverse processen die u goed dient te regelen. U kunt dit gedeeltelijk zelf regelen, maar bij een aantal schakels is hulp van een professional eigenlijk onontbeerlijk.

Waar let je op bij import per zeecontainer?

Als je producten per zeecontainer gaat importeren, komt er veel op je af. In de praktijk kun je niet alles zelf regelen, maar zul je hulp moeten inroepen van professionals zoals een expediteur. Hieronder staan de belangrijkste aandachtspunten waar je aanmoet denken bij zeecontainer transport. In het voorbeeld gaan we uit van China als productieland, maar onderstaande klopt ook grofweg als je vanuit een ander werelddeel importeert.

1. Import-verplichtingen

Check je import-verplichtingen. Nu je zakelijk spullen uit China importeert ben je een importeur. Je moet dan bepaalde dingen regelen. Aangezien je goederen naar Europa komen zijn de Europese regels van toepassing. Het belangrijkste is dat je een zogenaamd EORI-nummer hebt. Dit is een Europees registratie-nummer voor de internationale handel. Of u dat nummer zelf kunt samenstellen of een nieuw nummer moet aanvragen hangt af van uw specifieke situatie. Check daarvoor de website van de Douane/Belastingdienst. Je dient dus in ieder geval bij de KvK geregistreerd te zijn om dit te kunnen doen. Meer informatie over het EORI-nummer is te vinden op de site van de Europese Unie.

2. Toegestane producten

Zorg dat de goederen die je wilt gaan importeren toegestaan zijn in de EU/Nederland en aan alle veiligheidsvoorschriften voldoen. Dit betekent in de praktijk bijvoorbeeld dat consumentenartikelen een geldig CE-certificaat moeten hebben. Wees altijd extra voorzichtig met 'moeilijke' producten zoals tabaksproducten, vuurwerk, medicijnen, planten en zaden, dierlijke producten, alcoholhoudende producten en andere producten waar veel eisen aan worden gesteld. Bij dergelijke producten raden wij zeer sterk aan een bedrijf in te schakelen dat ervaring heeft in die betreffende markt en kan adviseren over de invoereisen. Niet alle producten hebben echter een CE-certificaat nodig. De Europese Unie heeft een lijst opgesteld met alle producten die een CE certificering nodig hebben.

Let op, sommige Chinese leveranciers zeggen dat ze de CE-documentatie op orde hebben maar controleer dit uitvoerig. Ieder product dient een eigen CE-certificering te hebben. Stel je importeert verschillende soorten lampen uit China. Het kan goed zijn dat de fabriek in China voor één een CE test heeft gedaan en die meestuurt met alle verschillende soorten lampen. Dit is echter niet geldig: iedere lamp dient de CE test te doorstaan. Voor ieder variatie op een product dient er een CE certificaat te zijn.

3. Bereken de importheffingen

Om de te betalen douanerechten bij het importeren van goederen te kunnen berekenen, houd je rekening met de volgende factoren:

  • De waarde van de goederen
  • De oorsprong van de goederen
  • Het toe te passen douanetarief

Stel het 10-cijferige tariefclassificatienummer per artikel vast. Deze nummer worden gezamenlijk met het certificaat van oorsprong en de waarde van de goederen gebruikt om uw importheffing te bepalen. Check vervolgens goed of u nog wel uit de kosten komt met uw verdienmodel. Wellicht dat klanten door hoger uitvallende kosten een hogere prijs moeten betalen. De berekeningen kun je op deze website van de EU maken.

4. Plaats je order bij een leverancier/fabriek

Er zijn diverse Chinese marktplaatsen waar je allerlei goederen in bulk kunt aanschaffen. De bekendste is Alibaba maar ook Made-In-China is inmiddels een gevestigde speler. Vaak onderhandel je hier met een agent en niet per se met de fabriek of leverancier zelf. Vraag ruim offertes op, vergelijk en onderhandel. Het is zeer sterk aan te raden om eerst per product een klein aantal (enkele samples) te laten overkomen. Test deze producten eerst zelf op kwaliteit. Hierdoor weet je wat je over laat komen.

5. Stel de shipping terms vast

Zodra je akkoord bent met je leverancier, vraag je hen om een pro-forma factuur (ofwel P/I dat staat voor Proforma Invoice). Dit is een niet-bindend document waar de kosten duidelijk in staan, maar nog geen officiële factuur betreft. Zorg dat deze P/I de volgende elementen bevat:

  • het geharmoniseerde systeemnummer
  • de beschrijving en de waarde per item
  • het gewicht en de afmetingen van de verpakking
  • uw aankooptermijn.

Vervolgens dient u met de leverancier overeen te komen dat de container onder de FOB-voorwaarden vanuit de dichtstbijzijnde haven wordt verstuurd. Zorg dat dit expliciet op papier staat. Als de haven van Qingdao het dichtst bij de fabriek ligt, zorg dan dat de Qingdao FOB-voorwaarden worden gehanteerd.

Zoals elders op deze pagina is beschreven dient u alles zeer ruim te nemen. De productietijd verschilt natuurlijk per fabriek, maar reken altijd op anderhalf keer zo lang als wat de fabriek belooft, zodat u niet voor verassingen komt te staan. Na een aantal orders kunt u beter inschatten hoe lang de productie daadwerkelijk duurt. De zendtijd vanaf de fabriek tot aan uw bedrijfspand in Nederland verschilt ook behoorlijk, maar 5 weken is minimaal. Dit is onder andere afhankelijk van de locatie in China maar bovenal van de beschikbare containerruimte op dat moment. Soms is dat geen enkel probleem maar soms moet een container weken wachten op een vrije plek op een schip.

Doorgaans duurt het 12-18 weken vanaf het moment van bestellen totdat de goederen in Nederland zijn.

6. Regel een expediteur

Vraag offertes aan bij diverse expediteurs. Op Transportscanner zijn vele expediteurs aangesloten die u graag van dienst zijn. Zij kunnen het proces geheel of gedeeltelijk uit handen nemen. Zodra u een goede heeft gevonden, deelt u de contactgegevens van uw leverancier of agent in China. De expediteur neem het vanaf hier voor een groot gedeelte over.

7. Track je zending en ontvang je zending

Het kan wel vijf weken duren voordat het schip in de Rotterdamse haven aanlegt. Tegenwoordig zijn alle containerschepen online te volgen zodat je altijd precies weet waar op dat moment jouw schip is. Vesselfinder biedt de onderstaande kaart waarop alle vrachtschepen wereldwijd te vinden zijn. De expediteur kan je vertellen op welk schip de goederen zijn geladen.

De goederen komen aan in de haven en moeten worden ingeklaard door de douane. Dit wordt meestal door de expediteur geregeld. De expediteur zal ook de Bill of Lading (B/L) nodig hebben. Deze ontvangt u van de agent in China. Zodra de container gelost is zal deze worden ingeklaard door de douane.

In veel gevallen wordt gebruik gemaakt van een deur-tot-deur transport waarbij de expediteur ook het laatste gedeelte transport van de haven(opslag) naar uw magazijn regelt.

Zorg vervolgens dat je magazijn of andere opslagplek helemaal gereed is voor ontvangst van de goederen. Een container wordt op een vrachtwagen aangeleverd. In de praktijk heb je meestal een vaste hoeveelheid tijd om de container uit te laden voordat je extra moet betalen. Zorg dus dat je van tevoren voldoende mankracht en de juiste materialen (bijvoorbeeld een heftruck) hebt geregeld om de spullen uit te laden.

Check tenslotte alle goederen zo goed mogelijk. Mocht er iets niet goed zijn of schade zijn aan de zending, dan is dit het moment om dat bij de leverancier te melden.

Offertes voor containertransport en import

Laat de volledige import uit handen nemen door professionals. Plaats een vrijblijvende aanvraag om offertes te ontvangen.

Containers in haven

Hoe lang duurt transport vanuit China?

Verreweg de meeste goederen vanuit China arriveren per zeevracht in Nederland, maar voor kleinere zendingen of spoed kan een luchtvracht handig zijn.

Zeevracht vanuit China

Die goederen zitten dus in een container op een gigantisch schip, een containerschip. De tijd op zee is meestal de belangrijkste wachttijd. Aan de andere kant moet niet worden onderschat dat inklaren, douane-formaliteiten en andere zaken ook lang kunnen duren. Zodra de boot in de haven arriveert bent u er dus nog niet!

De grootste havens bevinden zich op diverse plekken langs de kust van China. Afhankelijk van de locatie van de fabriek, zal de haven van verzending worden gekozen. Hier heb je als importeur weinig invloed op. Bepaalde producten worden hoofdzakelijk in het noorden en andere weer hoofdzakelijk in het zuiden gemaakt. Noord-China duurt gemiddeld het langst:

  • Noord-China (o.a. Qiandao en Tianjin): gemiddeld 35 dagen.
  • Centraal-China (o.a. Shanghai): gemiddeld 30 dagen
  • Zuid-China en Zuid-China (o.a. Hong Kong en Guangzhou): gemiddeld 25 dagen

Bovenstaande is de vaartijd van de hoofdhavens met een directe verbinding met Rotterdam. Daarnaast gaat dit natuurlijk om een gemiddelde. In de praktijk kan de tijd dat het schip onderweg is door omstandigheden natuurlijk behoorlijk vertragen. Verder liggen veel productiefaciliteiten in China niet naast een haven. Dan zal er eerst een binnenlands transport worden geregeld, meestal per vrachtwagen, om de goederen naar de haven te brengen. Daarnaast kan het zijn dat deze haven geen directe lijndienst met Rotterdam heeft, maar dat de goederen eerst op een kleinere boot worden vervoerd alvorens ze worden overgeladen op het grote schip in de hoofdhaven.

Productie in fabriek in China

De totale duur van productie totdat het in je eigen schappen ligt is naast de vaartijd ook afhankelijk van de productietijd. Zodra een Chinese fabriek op stoom is, kan het heel snel gaan. Het hangt er vanaf hoeveel je bestelt en of in welk seizoen je je order doorgeeft. Pas op dat je je order niet midden in een Chinese feestperiode doorgeeft. Rondom Chinees Nieuwjaar (data verschuift ieder jaar, maar valt in januari/februari) kan de productie vertraging oplopen. Gemiddeld duurt productie van een aantal containers van een paar weken tot een aantal maanden. We raden je aan om de diverse fabrieken goed te vergelijken. Een fabriek die een zeer optimistische productietijd opgeeft is óf een echte specialist met veel schaal of een fabriek die iets te graag wilt. Kies ook hier niet direct voor de goedkoopste, maar doe zaken met een kundige fabriek met bestaande klanten in hetzelfde segment en een agent waarmee u goed overweg kunt. De productietijd en de vaartijd worden samen de leadtime genoemd (in het Nederlands is dit het beste te vertalen met levertijd). Dit is de tijd vanaf het moment dat er besteld wordt tot het moment dat de goederen binnenkomen.

Luchtvracht vanuit China

Grote zendingen worden in containers over zee vervoerd. Dit is vele malen goedkoper dan transport door de lucht. Voor kleine kostbare goederen (sieraden, kleine consumentenelectronica, horloges etc.) kan het voordeliger zijn om het via de lucht te vervoeren. Aangezien het om kleine goederen gaat zijn de vrachtkosten per product ook via de luchtvracht niet hoog. Aangezien het wel om kostbare goederen gaat zijn de vrachtkosten relatief al helemaal laag. De snellere levertijd zijn de extra kosten dan waard. Het voordeel van een kortere levertijd is namelijk dat je een snellere omloopsnelheid kan realiseren.

In de praktijk worden luchtvrachten ook vaak gebruikt om bijvoorbeeld onderdelen na te sturen. Chinese fabrieken staan helaas niet bekend om hun nauwkeurigheid, dus een snelle luchtvracht kan dan heel prettig zijn. Verder kan het natuurlijk zo zijn dat je snel door je geïmporteerde goederen heen bent en dat er met spoed bij klanten moet worden geleverd. Als je geen tijd hebt om maanden te wachten, dan kan een luchtvracht uitkomst bieden.

Verder is het door de opkomst van Chinese e-commerce platforms zoals Aliexpress (onderdeel van zakelijk platform Alibaba), de afgelopen jaren populairder geworden voor consumenten om rechtstreeks bij Chinese fabrieken of andere verkopers te kopen. Ook dit soort zendingen gaan regelmatig via luchtvracht.

Een vlucht van China naar Schiphol duurt niet langer dan 20 uur. Met deze reistijd alleen ben je er helaas niet. Ook luchtvracht moet door de Chinese en Europese douane. De formaliteiten in China zijn niet erg strikt en zullen in veel gevallen door je agent bij de fabriek worden afgehandeld. Normaal gesproken ondervinden kleine zendingen via luchtvracht weinig obstakels bij de Europese of Nederlandse douane. Hieronder een overzicht van de verzendtijden vanuit China.

Type verzendingBestemmingVerzendtijd
Airmail en aangetekende zendingNederland, België, Noorwegen, VS, VK, Spanje, Portugal, Frankrijk, Italie, Duitsland, Finland, Denemarken, Zweden, Ierland, Japan, Singapore, Australië7-20 werkdagen
Brazilie, Rusland15-35 werkdagen
Overige landen7-25 werkdagen
EMSWereldwijd7-10 werkdagen
DHL/UPSWereldwijd3-5 werkdagen

Controle bij de douane

Naast de productietijd en de tijd die de vracht doorbrengt onderweg naar Nederland, is het belangrijkste 'oponthoud' de controle bij de douane. De douane draagt er zorg voor dat alles wat Nederland binnenkomt zo goed mogelijk wordt gecontroleerd. Om het handelsverkeer niet teveel te vertragen wordt hierbij gebruik gemaakt van risico-analyse en slimme technologie.

In de meeste gevallen gaat het douaneproces redelijk soepel en zal je container binnen een paar dagen gelost en ingeklaard zijn. Het kan ook zijn dat dit wat langer duurt. De douane controleert onder andere of er accijnzen en invoerrechten betaald moeten worden. Het hangt dus ook van het type lading af hoe lang dit proces precies duurt.

We raden aan een goede expediteur in de arm te nemen die de administratieve processen van het internationale handelsverkeer door en door kent.

Infographic: Container Freight From Asia Surges | Statista Meer grafieken vind je op Statista

Wat kost container transport?

De markt voor transport per zeecontainer is zeer grillig. De prijzen fluctueren enorm. De prijs wordt altijd bepaald door de op dat moment geldende vraag en aanbod naar containerplaatsen op schepen. Een economische recessie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de prijs fors daalt doordat de wereldwijde vraag naar goederen aanneemt. De corona-crisis zorgde door de lockdowns voor een verminderd aanbod aan containerschepen, die door de maatregelen minder makkelijk goederen konden laden. Hierdoor was er minder aanbod van containerschepen en schoot de prijs omhoog.

De prijs is sterk afhankelijk van wereldwijde trends en gebeurtenissen, zoals covid-19 of een blokkade in het Suez-kanaal. Er is een aantal websites met actuele shipping prijzen voor een container van en naar China.

De prijs voor het verschepen van een 40 voet container vanuit China naar Nederland ligt tussen de €1.500,- en €8.000,- voor het zeetransport alleen. Hier komen de douane- en havenkosten bovenop.

Voor de invoerrechten en de administratieve kosten in de haven kunt u het beste contact opnemen de expediteur. Meestal liggen de totale kosten (inclusief invoerkosten en transport vanaf de haven naar de betreffende locatie) in Nederland tussen de €500,- en €2.500,- voor een 40 voet container.

Soorten containers

De meest gebruikte container is de 40-voet container. Daarna is de 20-voet container het meest gangbare formaat. Om een idee te geven van de grootte van deze containers:

  • Een 20-voet container is geschikt voor een verhuizing van een woning met 1 tot 2 slaapkamers of bijvoorbeeld een auto met een paar dozen.
  • Een 40-voet container is geschikt voor een verhuizing van een woning met 3-5 slaapkamers óf een auto met de inboedel van een woning met 2 slaapkamers.

Hieronder staan de precieze afmetingen van deze containers.

  20 voet container40 voet container
BuitenmaatLengte6,06 m12,19 m
Breedte2,44 m 2,44 m
Hoogte2,59 m 2,59 m
BinnenmaatLengte5,87 m 12,03 m
Breedte2,35 m 2,35 m
Hoogte2,39 m 2,39 m
DeuropeningBreedte2,34 m 2,34 m
Hoogte2,28 m 2,28 m
Inhoud32,9 m³ 67,5 m³
Max. laadgewicht24 000 kg 30 480 kg
Leeg gewicht2200 kg 3800 kg
Netto lading21 800 kg 26 680 kg

Offertes voor containertransport en import

Laat de volledige import uit handen nemen door professionals. Plaats een vrijblijvende aanvraag om offertes te ontvangen.

Bedrijven die kunnen helpen bij import en zeevracht

Hieronder een greep uit aangesloten bedrijven die u kunnen adviseren over uw containervracht en importvraagstukken. Op Transportscanner vinden particulieren en bedrijven een geschikte transportpartner om hun transportvraagstuk op te lossen. In het geval van zeecontainertransport is dit vaak een expediteur, maar in sommige gevallen zijn er andere type bedrijven betrokken. U kunt ook met één simpele aanvraag offertes opvragen bij diverse expediteurs en transportexperts.

Eerder geplaatste import-aanvragen

Volle 20 voet container

15 juli 2021

De container zal in China worden ingepakt door aanwezig personeel van de leverancier. De haven kan of Guangzhou of Shenzhen worden. Na aankomst in Rotterdam zal de container getransporteerd moeten worden naar ons magazijn in Holten.

volle trucklanding oud ijzer van kóln naar maastricht gaat om plus minus 500 tot 1000 ton per maand .

7 juli 2021

het laden wordt geregeld bij het laadt adres het gaat om meerdere vrachten +_ tussen 500 en 1000 ton per maand .
het om oud ijzer word geladen met een kraan

Volle container met rijst van Rotterdam naar Amstelveen

30 juni 2021

De vracht is 1100 zakken van 10 kilo met rijst en 1 zak van 1 kilo saffraan.
Ik zorg voor mensen om te helpen met inladen in Rotterdam. Vanaf daar gaan we naar een goed bereikbare opslag in Amstelveen waar we wederom helpen met uitladen.

Koel Transport van een pallet met snoep van NL naar Thailand

23 juni 2021

een pallet met snoep, moet in koelcontainer verzonden worden.
word geleverd in Rotterdam of adres verscheper.
Leveren naar Thailand, Laem Chabang of Bangkok haven.
Inklaren kan ik zelf doen

Prijs 1 x 20ft + 1 x 40ft van Yantian naar Rotterdam

9 juni 2021

transport van 3 20ft containers gevuld met lege blikjes (of 1 x 20ft + 1 x 40ft)
van Yantian
via Rotterdam, en dan afleveren in Enschede