Fulfilment - wat is het en wat kost het?

In Nederland wordt in toenemende mate gebruikgemaakt van fulfilment logistiek, met name voor het groeiend aantal webshops (e-fulfilment). Hieronder behandelen we alles wat u moet weten over (e-)fulfilment en het hele logistieke proces eromheen.

Inhoud:

Wat is fulfilment

Onder fulfilment verstaan we de dienst van zowel het opslaan van goederen, als het versturen van goederen. Een fulfilment center kan dit gehele proces uit handen nemen en de logistieke operatie voor een bedrijf uitvoeren. Een bedrijf kan er dus voor kiezen om zijn fulfilment zelf uit te voeren, of dit te laten doen door een fulfilmentbedrijf. Bij het zelf uitvoeren van de fulfilment dient een bedrijf een magazijn te huren voor de opslag, magazijnmedewerkers aan te nemen voor de orderafhandeling, en contracten te sluiten met een transportdienst. Indien het bedrijf kiest voor het uitbesteden van het fulfilment moet het alleen een geschikte fulfilmentpartij vinden die vervolgens alles kan regelen. Bij een fulfilment center betaal je voor de opslag van de goederen + een bedrag per zending. Fulfilment centra hebben grote magazijnen en veel personeel en verzorgen de opslag en verzending voor veel bedrijven. Hierdoor profiteren zij van schaalvoordelen waar de kleine ondernemer alleen geen gebruik van zou kunnen maken.

Magazijn

Een voorbeeld: Een bedrijf koopt plastic bekers bij en Chinese fabriek en verkoopt deze bekers aan Nederlandse winkels. Het bedrijf kan ervoor kiezen om de fulfilment zelf te verzorgen. Dit dat geval huurt het bedrijf een bedrijfshal (magazijn) waar hij de containers met bekers heen laat komen. In dit magazijn werken magazijnmedewerkers die de containers ontvangen, de voorraad invoeren en alles op de juiste plek leggen. Het bedrijf gaat een contract aan met een transporteur die de bekers vervolgens weer bij de winkels kan brengen. Als een winkel een order plaatst dan zetten de magazijnmedewerkers de order klaar. Het transportbedrijf komt de order halen en brengt het langs bij de winkel.

Het bedrijf kan ook ervoor kiezen om een fulfilment center in te schakelen voor de logistieke operatie. Ze bestellen dan de bekers bij de Chinese fabriek en laten de container direct afleveren bij het fulfilment center. Daar zorgen ze alles wordt ingevoerd. Als er nu een order binnenkomt dient deze alleen nog doorgegeven te worden aan het fulfilment center (veelal gaat ook dat automatisch) en zij regelen dat de bekers aankomen bij de winkel die ze heeft besteld.

E-fulfilment

webwinkelNederland is een land met enorm veel webwinkels. Veel van deze webwinkels maken ook gebruik van fulfilmentpartijen die de logistieke operatie voor hen uit handen nemen. In dat geval spreken we over e-fulfilment. Dit is dus niets anders dan fulfilment voor webwinkels. Veel webwinkels kiezen hiervoor omdat het opzetten van een eigen logistieke operatie duur, ingewikkeld en tijdrovend is. Een partij met ervaring kan dit allemaal uit handen nemen en biedt meteen de schaalvoordelen. Zo kunnen fulfilmentcentra bijvoorbeeld makkelijk “Voor 17:00 besteld, morgen in huis” waarmaken, wat voor een startende webwinkel bijna niet te doen is. Er zijn fulfilmentcentra gespecialiseerd in e-fulfilment. Hun IT-systemen kunnen vaak de koppeling maken met webwinkelsystemen zoals Woocommerce, Magento, lightspeed, Shopify etc. Daarnaast bieden ze de track en trace informatie die tegenwoordig van webwinkels wordt verwacht.

De voor en nadelen van fulfilment zelf doen of het uitbesteden

Er zitten voor- en nadelen aan zowel fulfilment zelf doen als het uitbesteden. Diverse factoren spelen hierbij een rol. Daarnaast zijn er tal van aanbieders die het fulfilment voor andere bedrijven doen, vaak met allemaal een eigen expertise. Zo kan het ene fulfilment center gespecialiseerd zijn in palletzendingen, terwijl een ander juist weer sterk is in het versturen van (veel) kleine pakketten. Hieronder een korte opsomming van de voor- en nadelen:

Het fulfilment zelf uitvoeren

Voordelen

  • Lage variabele kosten
  • Alles zelf in de hand kunnen houden
  • Mogelijkheid tot afhalen
  • Mogelijkheid tot “maat-zendingen”

Nadelen

  • Hoge vaste kosten
  • Geen schaalvoordelen
  • Veel “geregel”

Het fulfilment uitbesteden

Voordelen

  • Lage vaste kosten
  • Weinig “geregel”
  • Makkelijk op te schalen of af te bouwen

Nadelen

  • Hoge variabele kosten
  • Afhankelijk van een andere partij

Vaste en variabele kosten

Een korte uitleg bij bovenstaande voor- en nadelen. Bij een fulfilment center betaal je vaak voor de hoeveelheid ruimte dit je inneemt in hun magazijn. Dit is meestal goedkoper dan zelf een heel magazijn huren. Je betaalt daarnaast ook een bedrag voor het versturen van een pakketje. Dit is vaak wel iets hoger dan wanneer je zelf een contract afsluit met een transporteur. Het pakketje wordt namelijk ook nog eens verwerkt en ingepakt vanuit het magazijn.

Schaalbaarheid en “geregel”

Een groot voordeel van de fulfilment uitbesteden is de schaalbaarheid. Zeker bij webwinkels kan het soms zijn dat er bepaalde maanden heel veel orders binnenkomen en in andere maanden nauwelijks. Dat betekent dat bij eigen fulfilment je een deel van de tijd met personeelstekorten zit om de orders aan te kunnen, terwijl je op andere momenten weer een te grote overhead hebt door een te veel aan personeel. Hierdoor kan je je als bedrijf richten op marketing, klantenservice, productontwikkeling etc. Je hoeft je niet meer bezig de houden met het magazijn, personeel en operatie omdat dat allemaal voor je geregeld wordt. Ook is het mogelijk om snel te groeien. In plaats van dat je tegen de grenzen van je magazijn of personeelscapaciteit aanloopt, kan je zonder problemen hard groeien.

Soms werkt een eigen magazijn beter

Er zijn meerdere redenen waarom vaak toch gekozen wordt voor een eigen magazijn met een eigen fulfilment. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat men het magazijn wil combineren met een afhaalbalie, showroom of winkel. Dit is bijvoorbeeld het geval bij webwinkels die ook een fysieke winkel hebben (de zogenaamde multichannel of omnichannel). Het magazijn moet naast de winkel zitten om klanten in de winkel direct producten mee te kunnen geven

Daarnaast kan het ook zo zijn dat je te maken hebt met zendingen “op maat”. Fulfilmentcentra zijn daarin meer rigide dan wanneer je zelf de orderafhandeling op je neemt. Zij kijken naar productcodes en aantallen. Orders waarbij maatwerk vereist is (bijvoorbeeld 5 meter kabel van een rol van 100 meter) zullen ze niet kunnen doen.

In de praktijk zien we vaak dat webwinkels (of andere bedrijven) beginnen met hun eigen fulfilment. Ze beginnen klein vanuit huis of een goedkope schuur en kunnen nog niet de minimale aantallen waarmaken die fulfilment centra vaak vereisen. Orders worden vaak door de ondernemers zelf afgehandeld. Het bedrijf gaat groeien en op een gegeven moment wordt het onhoudbaar om verder te gaan vanaf de locatie. Er wordt gekozen voor een fulfilmentpartner. Orders die worden besteld voor 17:00 (soms zelf 23:59) worden nu de dag daarna al bezorgd. De ondernemers betalen iets meer voor een zending maar houden heel veel tijd over en hebben minder kopzorgen. De echte groei kan nu beginnen.

Lukt het de webwinkel om écht heel groot te worden? Dan wordt het uiteindelijk vaak weer voordeliger om een eigen magazijn met eigen personeel te runnen. E-fulfilment gebeurt dus het meest bij webwinkel met een middelgrote tot redelijke grote omvang (tussen de €500.000,- en €5.000.000,- omzet).

Bol.com en Amazon: webwinkel en E-fulfilment.

Het zal niemand onbekend zijn dat Bol en Amazon gigantische webwinkels zijn. Ook weten de meeste mensen dat andere webwinkels producten kunnen aanbieden op deze webwinkels. Dit staat immers vaak op de site bij een product (Verkoop door partner van bol.com). Wat echter weinigen weten, is dat deze partijen ook de gehele fulfilment kunnen regelen. Beide partijen beschikken over gigantische, sterk geautomatiseerde magazijnen en een groot distributienetwerk. Zo kan je dus je spullen aanbieden via Bol.com, en kunnen zij de gehele afhandeling van orders regelen.

Bedrijven gespecialiseerd in fulfilment, opslag en warehousing

Wat kost (e-)fulfilment?

De kosten van fulfilment hangen af van diverse factoren, met name het aantal orders/zendingen dat uw verwerkt.

In de regel geldt, hoe hoger het aantal zendingen, hoe lager de kosten per zending. Veel aanbieders werken met pakketprijzen. Hierbij is het van belang wat wel en niet is meegenomen in deze prijs: alle opslagkosten, gebruik van de IT/cloud-applicatie, verzendkosten, order picking, inpakken van de orders etc.

Bij fulfilment moet overigens niet uitsluitend prijs een doorslaggevende factor zijn, maar is de kwaliteit van de dienstverlener minstens zo belangrijk. Er is een ware prijzenslag aan de gang in het e-fulfilment. Hierdoor zijn in de laatste jaren meerdere aanbieders failliet gegaan. Hier geldt dus ook: als de prijs van de ene aanbieder significant lager is dan die van de meeste aanbieders, zit er vaak een addertje onder het gras.

De bij ons aangesloten fulfilment providers doen u graag een vrijblijvend voorstel.

Meer weten?

Vraag vrijblijvend meerdere offertes aan bij aangesloten logistieke bedrijven.