Fulfilment - wat is het en wat kost het?

In Nederland wordt in toenemende mate gebruikgemaakt van fulfilment logistiek, met name voor het groeiende aantal webshops (e-fulfilment). Hieronder behandelen we alles wat u moet weten over (e-)fulfilment en het hele logistieke proces eromheen.

Een fulfilment bedrijf kan de volledige logistieke afhandeling van een ander bedrijf uitvoeren. Dit houdt in dat ze de opslag, het magazijnbeheer, de invoer van goederen en de verzending van goederen voor een andere onderneming uitvoeren. Er zijn verschillende soorten fulfilment bedrijven met ieder hun eigen expertise.

Transportscanner is gespecialiseerd in het vinden van de juiste fulfilment partner voor uw bedrijf. Raadpleeg onze bedrijvengids of zet uw offerte-aanvraag vrijblijvend uit bij meerdere fulfilmentbedrijven.

Onder fulfilment verstaan we de dienst van zowel het opslaan als het versturen van goederen. Een fulfilment center kan dit gehele proces uit handen nemen en de logistieke operatie voor een bedrijf uitvoeren. Een bedrijf kan er dus voor kiezen om zijn fulfilment zelf uit te voeren, of dit te laten doen door een fulfilmentbedrijf. Bij het zelf uitvoeren van de fulfilment dient een bedrijf een magazijn te huren voor de opslag, magazijnmedewerkers aan te nemen voor de orderafhandeling, en contracten te sluiten met een transportdienst.

Indien het bedrijf kiest voor het uitbesteden van het fulfilment moet het alleen een geschikte fulfilmentpartij vinden die vervolgens alles kan regelen. Bij een fulfilmentcenter betaal je voor de opslag van de goederen + een bedrag per zending. Fulfilment centra hebben grote magazijnen en veel personeel en verzorgen de opslag en verzending voor veel bedrijven. Hierdoor profiteren zij van schaalvoordelen waar de kleine ondernemer alleen geen gebruik van zou kunnen maken.

Magazijn

Voorbeeld van fulfilment

Een bedrijf importeert plastic bekers vanuit een Chinese fabriek en verkoopt deze bekers aan Nederlandse winkels. Het bedrijf kan ervoor kiezen om de fulfilment zelf te verzorgen. Dit dat geval huurt het bedrijf een bedrijfshal (magazijn) waar hij de containers met bekers heen laat komen. In dit magazijn werken magazijnmedewerkers die de containers ontvangen, de voorraad invoeren en alles op de juiste plek leggen. Het bedrijf gaat een contract aan met een transporteur die de bekers vervolgens weer bij de winkels kan brengen. Als een winkel een order plaatst dan zetten de magazijnmedewerkers de order klaar. Het transportbedrijf komt de order halen en brengt het langs bij de winkel.

Het bedrijf kan ook ervoor kiezen om een fulfilment bedrijf in te schakelen voor de logistieke operatie. Ze bestellen dan de bekers bij de Chinese fabriek en laten de container direct afleveren bij het fulfilment center. Daar zorgen ze dat alles wordt ingevoerd. Als er nu een order binnenkomt dient deze alleen nog doorgegeven te worden aan het fulfilment center (veelal gaat ook dat automatisch) en zij regelen dat de bekers aankomen bij de winkel die ze heeft besteld.

groei van ecommerce en fulfilment in nederland
Groei van ecommerce in Nederland

E-fulfilment

webwinkelNederland is een land met enorm veel webwinkels. Veel van deze webwinkels maken ook gebruik van fulfilmentpartijen die de logistieke operatie voor hen uit handen nemen. In dat geval spreken we over e-fulfilment. Dit is dus niets anders dan fulfilment voor webwinkels. Veel webwinkels kiezen hiervoor omdat het opzetten van een eigen logistieke operatie duur, ingewikkeld en tijdrovend is. Een partij met ervaring kan dit allemaal uit handen nemen en biedt meteen de schaalvoordelen. Zo kunnen fulfilmentcentra bijvoorbeeld makkelijk “Voor 17:00 besteld, morgen in huis” waarmaken, wat voor een startende webwinkel bijna niet te doen is.

Er zijn ook vele fulfilmentcentra gespecialiseerd in e-fulfilment. Hun IT-systemen kunnen vaak de koppeling maken met webwinkelsystemen zoals Woocommerce, Magento, Lightspeed en Shopify. Dit is een directe koppeling of geregeld via software partners. Daarnaast bieden ze de track en trace informatie die tegenwoordig van webwinkels wordt verwacht.

De voor- en nadelen van fulfilment zelf doen of het uitbesteden

Er zitten zowel voor- en nadelen aan fulfilment zelf doen als aan het uitbesteden. Diverse factoren spelen hierbij een rol. Daarnaast zijn er tal van aanbieders die het fulfilment voor andere bedrijven doen, vaak met allemaal een eigen expertise. Zo kan het ene fulfilment center gespecialiseerd zijn in palletzendingen, terwijl een ander juist weer sterk is in het versturen van (veel) kleine pakketten. Hieronder een korte opsomming van de voor- en nadelen, die daaronder worden uitgelegd:

Het fulfilment zelf uitvoeren

Voordelen

  • Lage variabele kosten
  • Alles zelf in de hand kunnen houden
  • Mogelijkheid tot afhalen
  • Mogelijkheid tot “maat-zendingen”

Nadelen

  • Hoge vaste kosten
  • Geen schaalvoordelen
  • Veel “geregel”

Het fulfilment uitbesteden

Voordelen

  • Lage vaste kosten
  • Weinig “geregel”
  • Makkelijk op te schalen of af te bouwen
  • Latere cut-off tijd

Nadelen

  • Hoge variabele kosten
  • Afhankelijk van een andere partij

Vaste en variabele kosten

Bij een fulfilment center betaal je vaak voor de hoeveelheid ruimte dit je inneemt in hun magazijn. Dit is meestal goedkoper dan zelf een heel magazijn huren. Je betaalt daarnaast ook een bedrag voor het versturen van een pakketje. Dit is vaak wel iets hoger dan wanneer je zelf een contract afsluit met een transporteur. Het pakketje wordt namelijk ook nog eens verwerkt en ingepakt vanuit het magazijn. Voor deze afhandeling wordt ook een provisie gerekend. Indien een bedrijf de fulfilment zelf uitvoert moeten er echter magazijnmedewerkers worden aangenomen. Deze staan op de loonlijst en gelden dus ook als vaste kosten in plaats van variabele kosten.

Schaalbaarheid en “geregel”

Een groot voordeel van de fulfilment uitbesteden is de schaalbaarheid. Zeker bij webwinkels kan het soms zijn dat er bepaalde maanden heel veel orders binnenkomen en in andere maanden nauwelijks. Dat betekent dat bij eigen fulfilment je een deel van de tijd met personeelstekorten zit om de orders aan te kunnen, terwijl je op andere momenten weer een te grote overhead hebt door een te veel aan personeel. Hierdoor kan je je als bedrijf richten op marketing, klantenservice, productontwikkeling etc. Je hoeft je niet meer bezig de houden met het magazijn, personeel en operatie omdat dat allemaal voor je geregeld wordt. Ook is het mogelijk om snel te groeien. In plaats van dat je tegen de grenzen van je magazijn of personeelscapaciteit aanloopt, kan je zonder problemen snel opschalen. Voor een fulfilment center maakt het niet uit als je de eerste week nog 30 pakketten per dag doet, en de week daarna 300 pakketten per dag. Als je dit vanuit een eigen magazijn doet, moet je waarschijnlijk extra personeel aannemen en opleiden. Het makkelijk kunnen groeien zonder barrières noemen we schaalbaarheid. Dit werkt ook direct de andere kant op. Stel je hebt altijd 300 zendingen per dag gehad, maar het gaat in een keer minder en je daalt naar 100 zendingen per dag. In dat geval heb je te veel personeel voor het aantal zendingen en maak je te veel kosten. Als je in dat geval je fulfilment had uitbesteed is dat geen probleem. Schaalbaarheid werkt dus beide kanten op.

Cut-off tijd

De cut-off tijd is het tijdstip waarop nog een order doorgegeven kan worden, die dezelfde dag nog wordt verwerkt. Bij webwinkels zie je vaak bijvoorbeeld staan "Voor 17:00 besteld, morgen huis". In dit voorbeeld is de cut-off tijd 17:00. Als je ervoor kiest om de fulfilment zelf te doen dan is het vaak lastig om een late cut-off tijd waar te kunnen maken. Transportbedrijven komen vaak eenmaal per dag in de middag langs en dan moeten de zendingen klaar staan. Daarnaast is het erg duur om als kleine webwinkel personeel tot laat in de avond te betalen. Fulfilment bedrijven genieten schaalvoordelen en zijn hierop ingesteld. De cut-off tijd verschilt per fulfilment bedrijf en kan een belangrijke factor vormen in de keuze voor een fulfilment partner. Sommige fulfilment bedrijven rekenen een kleine toeslag voor een latere cut-off tijd.

Soms werkt een eigen magazijn beter

Er zijn meerdere redenen waarom vaak toch gekozen wordt voor een eigen magazijn met een eigen fulfilment. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat men het magazijn wil combineren met een afhaalbalie, showroom of winkel. Dit is bijvoorbeeld het geval bij webwinkels die ook een fysieke winkel hebben (de zogenaamde multichannel of omnichannel). Het magazijn moet naast de winkel zitten om klanten in de winkel direct producten mee te kunnen geven

Daarnaast kan het ook zo zijn dat je te maken hebt met zendingen “op maat”. Fulfilmentcentra zijn daarin meer rigide dan wanneer je zelf de orderafhandeling op je neemt. Zij kijken naar productcodes en aantallen. Orders waarbij maatwerk vereist is (bijvoorbeeld 5 meter kabel van een rol van 100 meter) zullen ze niet kunnen doen. Ook stellen fulfilment centra doorgaans de eis dat alle producten voorzien zijn van een barcode.

In de praktijk zien we vaak dat webwinkels (of andere bedrijven) beginnen met hun eigen fulfilment. Ze beginnen klein vanuit huis of een goedkope schuur en kunnen nog niet de minimale aantallen waarmaken die fulfilment centra vaak vereisen. Orders worden vaak door de ondernemers zelf afgehandeld. Het bedrijf gaat groeien en op een gegeven moment wordt het onhoudbaar om verder te gaan vanaf de locatie. Er wordt gekozen voor een fulfilmentpartner. Orders die worden besteld voor 17:00 (soms zelf 23:59) worden nu de dag daarna al bezorgd. De ondernemers betalen iets meer voor een zending maar houden heel veel tijd over en hebben minder kopzorgen. De echte groei kan nu beginnen.

Lukt het de webwinkel om écht heel groot te worden? Dan wordt het uiteindelijk vaak weer voordeliger om een eigen magazijn met eigen personeel te runnen. E-fulfilment gebeurt dus het meest bij webwinkels met een middelgrote tot redelijke grote omvang (tussen de €500.000,- en €10.000.000,- omzet). Daaronder is fulfiment het vaak niet waard en daarboven wordt een eigen magazijn juist weer aantrekkelijker.

Bol.com en Amazon: webwinkel en E-fulfilment.

Het zal niemand onbekend zijn dat Bol en Amazon gigantische webwinkels zijn. Ook weten de meeste mensen dat andere webwinkels producten kunnen aanbieden op deze webwinkels. Dit staat immers vaak op de site bij een product (Verkoop door partner van bol.com). Wat echter weinigen weten, is dat deze partijen ook de gehele fulfilment kunnen regelen. Beide partijen beschikken over gigantische, sterk geautomatiseerde magazijnen en een groot distributienetwerk. Zo kan je dus je spullen aanbieden via Bol.com, en kunnen zij de gehele afhandeling van orders regelen. In dit geval heeft een onderneming zijn volledige voorraad in een magazijn van Bol of Amazon liggen. De onderneming kan dan de producten verkopen via de eigen website, of via Bol of Amazon. In beide gevallen wordt de afhandeling gewoon door hen afgehandeld. Bedrijven profiteren in dat geval van de schaalvoordelen die de gigantische webwinkels hebben.

Wat kost fulfilment

Fulfilment kost gemiddeld tussen de 6 en de 8 euro voor de afhandeling en het versturen van een normaal pakket en rond 4,5 euro voor een brievenbuspakket. Daarnaast wordt er voor de opslag ongeveer 10 euro per maand gerekend voor een palletplaats en 4 euro voor een legbordstelling. Er zijn tal van andere factoren die de prijs bepalen die we hieronder uitleggen.

De kosten van fulfilment hangen af van diverse factoren, met name het aantal orders/zendingen dat het bedrijf per maand verstuurt. In de regel geldt, hoe hoger het aantal zendingen, hoe lager de kosten per zending. Een bedrijf met 2000 zendingen per maand krijgt betere tarieven dan een bedrijf met 500 zendingen per maand.

Veel aanbieders werken met All-in pakketprijzenHierbij wordt er één bedrag gerekend voor het inpakken en het versturen van het pakket. Het fulfilment bedrijf heeft vaak contract(en) met één of meer grote transporteurs (DHL, PostNL, FedEx, DPD enzovoorts) waarmee de pakketten of pallets verstuurd worden. De kosten van het transportbedrijf zijn al meegenomen in de all-in prijs. 

Een ander model is een Pick & pack prijs. In dit geval wordt er een prijs gerekend voor de afhandeling in het magazijn, maar komen de kosten van de transporteur er nog bovenop. In dit geval kan het mogelijk zijn dat de onderneming zelf een contract afsluit met een transporteur, maar soms kan dit ook gewoon via het fulfilmentbedrijf. Wanneer je de tarieven van een verschillende fulfilmentcentra vergelijkt dien je dus scherp te letten op wat voor prijs er wordt gerekend.

Naast de kosten voor de afhandeling en het versturen van orders, zijn er nog andere kosten die een fulfilmentbedrijf kan rekenen, zoals bijvoorbeeld de kosten voor opslag. Wat een fulfilmentbedrijf wel en niet in rekening brengt verschilt sterk. Onderaan deze pagina gaan we daar verder op in. 

Bij fulfilment moet overigens niet uitsluitend prijs een doorslaggevende factor zijn, maar is de kwaliteit van de dienstverlener minstens zo belangrijk. Er is een ware prijzenslag aan de gang in het e-fulfilment. Hierdoor zijn in de laatste jaren meerdere aanbieders failliet gegaan. Hier geldt dus ook: als de prijs van de ene aanbieder significant lager is dan die van de meeste aanbieders, zit er vaak een addertje onder het gras.

Tarieven verzending e-fulfilment

Transportscanner heeft een vergelijkend onderzoek gedaan naar enkele grote e-fulfilment bedrijven. Hierbij hebben we gekeken naar de tarieven die enkele grote e-fulfilment bedrijven rekenen. Hierbij moet wel meteen een grote disclaimer worden geplaatst: deze tarieven zijn niet één-op-één te vergelijken. Sommige bedrijven hebben een standaard cut-off tijd van 23:00, terwijl andere bedrijven een toeslag rekenen voor een late cut-off tijd. Verder is bij enkele bedrijven bijvoorbeeld een papieren pakbon standaard in de prijs meegenomen, terwijl je bij andere bedrijven hier apart voor betaalt.

De checklist die we hier onderaan geven geeft een goed beeld welke kosten er nog bij kunnen komen kijken. De tabellen die we hieronder hebben geplaatst kunnen goed als referentie worden gebruikt. Om het overzicht te behouden hebben we de tabellen verdeeld over het aantal zendingen dat een bedrijf per maand heeft.

0-500 zendingen

Kleine webshop: tot 500 orders per maand

BedrijfAantal ordersLandPakketPrijs All-in zendingPrijs pakket verwerking (geen verzending)
Montapacking300 tot 1000 per maandNederlandStandaar pakket€ 7,64-
QLS Fulfilment300 tot 1500 per maandNederlandBrievenbuspakket€ 5,40-
QLS Fulfilment300 tot 1500 per maandNederlandPakket 0-10 kg€ 7,25-
QLS Fulfilment300 tot 1500 per maandNederland10-30 kg€ 8,20-
QLS Fulfilment300 tot 1500 per maandBelgië0-5 kg€ 7,80-
QLS Fulfilment300 tot 1500 per maandBelgië5-30 kg€ 9,50-
MVN1 tot 300 per maandNederlandPakket€ 8,75-
MVN300 tot 1000 per maandNederlandPakket€ 8,25-
MVN1 tot 500 per maandNederlandBrievenbuspakket€ 5,50-
Cenfil50 tot 250 per maandNederlandBrievenbus€ 6,00-
Cenfil250 tot 500 per maandNederlandBrievenbus€ 5,75-
Cenfil50 tot 250 per maandNederlandKlein pakket (27x15x14 cm)€ 7,95-
Cenfil250 tot 500 per maandNederlandKlein pakket (27x15x14 cm)€ 7,15-
Cenfil50 tot 250 per maandNederlandMedium pakket (40x30x20 cm)€ 8,10-
Cenfil250 tot 500 per maandNederlandMedium pakket (40x30x20 cm)€ 7,40-
Snappex-NederlandPakket€ 7,4-
Snappex-NederlandBrievenbuspakket€ 5,2-
Snappex-België Pakket€ 9,3-
Snappex-België Brievenbuspakket€ 7,1-
Snappex-DuitslandPakket€ 10,3-
Snappex-DuitslandBrievenbuspakket€ 8,1-
Snappex-FrankrijkPakket€ 15,3-
Snappex-FrankrijkBrievenbuspakket€ 13,1-
Snappex-OostenrijkPakket€ 15,3-
Snappex-OostenrijkBrievenbuspakket€ 13,1-
We fulfil300 tot 1200 per maandNederlandPakket zending€ 7,95-
We fulfil300 tot 1200 per maandNederlandBrievenbus pakket€ 5,05-
We fulfil300 tot 1200 per maandNederlandBrievenbus post€ 3,95-
Fulfilnetic1 tot 500 per maandNederlandXS Brievenbus€ 4,80-
Fulfilnetic1 tot 500 per maandNederlandS (36 x 25 x 4,5 / 10 kg)€ 6,65-
Fulfilnetic1 tot 500 per maandNederlandM (40 x 30 x 20 / 10 kg)€ 6,85-
Fulfilnetic1 tot 500 per maandNederlandL (80 x 50 x 35 / 20 kg)€ 7,55-
BringleBringle startNederlandStandaard pakket€ 8,4-
BringleBringle startNederlandBrievenbus pakket€ 7,05-
BringleBringle startBelgië Standaard pakket€ 10,95-
BringleBringle startDuitslandStandaard pakket€ 10,95-
e-fulfilment shop0 - 50 per maandNederlandLuchtkussen envelop: 0 - 0,5 liter-€ 1,60
e-fulfilment shop0 - 50 per maandNederlandBrievenbusdoos: 0,5 -2 liter-€ 2,00
e-fulfilment shop0 - 50 per maandNederlandDoos: 2 - 10 liter-€ 2,40
e-fulfilment shop0 - 50 per maandNederlandDoos: 10 - 20 liter-€ 2,80
e-fulfilment shop0 - 50 per maandNederlandDoos: 20 - 50 liter-€ 3,40
e-fulfilment shop0 - 50 per maandNederlandDoos: 50 - 100 liter-€ 4,20
e-fulfilment shop0 - 50 per maandNederlandDoos: 100 - 400 liter-€ 5,40
e-fulfilment shop50 - 125 per maandNederlandLuchtkussen envelop: 0 - 0,5 liter-€ 1,55
e-fulfilment shop50 - 125 per maandNederlandBrievenbusdoos: 0,5 -2 liter-€ 1,95
e-fulfilment shop50 - 125 per maandNederlandDoos: 2 - 10 liter-€ 2,30
e-fulfilment shop50 - 125 per maandNederlandDoos: 10 - 20 liter-€ 2,70
e-fulfilment shop50 - 125 per maandNederlandDoos: 20 - 50 liter-€ 3,25
e-fulfilment shop50 - 125 per maandNederlandDoos: 50 - 100 liter-€ 4,05
e-fulfilment shop50 - 125 per maandNederlandDoos: 100 - 400 liter-€ 5,20
e-fulfilment shop125 - 250 per maandNederlandLuchtkussen envelop: 0 - 0,5 liter-€ 1,50
e-fulfilment shop125 - 250 per maandNederlandBrievenbusdoos: 0,5 -2 liter-€ 1,90
e-fulfilment shop125 - 250 per maandNederlandDoos: 2 - 10 liter-€ 2,25
e-fulfilment shop125 - 250 per maandNederlandDoos: 10 - 20 liter-€ 2,65
e-fulfilment shop125 - 250 per maandNederlandDoos: 20 - 50 liter-€ 3,20
e-fulfilment shop125 - 250 per maandNederlandDoos: 50 - 100 liter-€ 4,00
e-fulfilment shop125 - 250 per maandNederlandDoos: 100 - 400 liter-€ 5,15
e-fulfilment shop250 - 500 per maandNederlandLuchtkussen envelop: 0 - 0,5 liter-€ 1,45
e-fulfilment shop250 - 500 per maandNederlandBrievenbusdoos: 0,5 -2 liter-€ 1,85
e-fulfilment shop250 - 500 per maandNederlandDoos: 2 - 10 liter-€ 2,20
e-fulfilment shop250 - 500 per maandNederlandDoos: 10 - 20 liter-€ 2,60
e-fulfilment shop250 - 500 per maandNederlandDoos: 20 - 50 liter-€ 3,15
e-fulfilment shop250 - 500 per maandNederlandDoos: 50 - 100 liter-€ 3,95
e-fulfilment shop250 - 500 per maandNederlandDoos: 100 - 400 liter-€ 5,10

500-1500 zendingen
1500-3000 zendingen
Meer dan 3000 zendingen

Tarieven overige fulfilment diensten

Naast de kosten voor de verzending komen er vaak ook nog andere kosten bij kijken. Dit is soms wat moeilijk te vergelijken tussen de verschillende bedrijven. Zo rekenen sommige bedrijven kosten voor een latere cut-off tijd (de tijd tot wanneer een order verwerkt). Om bijvoorbeeld vóór 23:00 besteld, morgen geleverd waar te kunnen maken wordt er een klein bedrag gerekend, terwijl dit bij andere bedrijven standaard is meegenomen. De extra kosten waarop gelet moet worden:

  • Eenmalige opstartkosten
  • Toevoegen van extra producen aan een order (dus meer dan 1 item in de doos)
  • Verpakkingskosten indien niet zelf dozen worden aangeleverd
  • Toevoegen papieren pakbon
  • Verwerking van retouren
  • Inslag van goederen (nieuwe goederen die binnenkomen invoeren in het systeem)
  • Latere cut-off tijd
  • Toevoegen van nieuwe items aan het assortiment. Deze producten dienen aan het systeem te worden toegevoegd
  • Software koppelingen tussen de webwinkel of de boekhoudsoftware met het systeem van het fulfilmentbedrijf
  • Opslag kosten
    • Per pallet
    • Per legbordstelling
  • Verzending van grote pakketten
  • Verzending van zware pakketten
  • Verzending van ADR gevarengoederen (zoals bijvoorbeeld lithium accu's, brandstoffen of verf)

Hierom raden wij altijd aan om gebruik te maken van onze checklist. Loop dit altijd vooraf door met een fulfilmentpartner om zeker te weten. Zoals gezegd is het moeilijk lastig om prijzen te vergelijken. In de onderstaande tabel hebben we enkele prijzen die fulfilmentbedrijven rekenen onder elkaar gezet ter referentie:

BedrijfExtra kostenPrijsPer
montapackingLegbordlocatie per maand€ 2,50 per maand
montapackingToevoegen extra items€ 0,90 per item
montapackingStandaard toevoeg artikel€ 0,15per item
montapackingToevoegen papieren pakbon€ 0,15per stuk
montapackingCut-off tijd 20:00€ 0,30Per order
montapackingCut-off tijd 22:00€ 0,50Per order
montapackingCut-off tijd 23:45€ 0,90Per order
montapackingRetourenverwerking€ 3,29Per retour
SnappexOntvangen en inslaan producten€ 9,95Per levering
SnappexOntvangen en inslaan producten€ 2,70Per SKU
SnappexSupport & Automatisering webshopkoppeling€ 49,-Per maand
SnappexEenmalig aansluiten webshop€ 299,-Eenmalig
SnappexEigen naam op pakbon€ 299,-Eenmalig
BringleOpslagkosten per item per maand€ 0,12Per maand
BringleRetourenverwerking€ 2,25Per retour
BringleVerzendkosten retouren (NL)€ 8,15Per retour
e-fulfilment shopPer extra artikel per order€ 0,40Per order
e-fulfilment shopPer extra stuk van een artikel per order€ 0,05Per order
e-fulfilment shopInslag starttarief€ 2,50Starttarief
e-fulfilment shopInslag per artikel€ 0,70per artikel
e-fulfilment shopInslag per stuk van een artikel€ 0,05Per item
e-fulfilment shopPalletplaats€ 2,50Per week
e-fulfilment shopLegbordstelling€ 1,63Per week
e-fulfilment shopRetourenverwerking€ 2,50Per retour

 

Meer weten?

Vraag vrijblijvend meerdere offertes aan bij aangesloten logistieke bedrijven.

Checklist voor het uitzoeken van een fulfilment bedrijf

Helaas gaat het in de praktijk vaak mis. Bedrijven gaan in zee met een fulfilmentbedrijf, maar achteraf blijkt er toch iets niet helemaal goed besproken te zijn. Een bepaalde softwarekoppeling blijkt niet mogelijk, de cut-off tijd gold niet voor pallets, er worden meer kosten gerekend voor inslag dan gedacht, zendingen buiten de EU kunnen niet etc. Om verassingen te voorkomen hebben wij deze checklist opgesteld. Ons dringende advies is om deze volledige lijst te doorlopen met het fulfilmentbedrijf. Hierdoor weet je 100% zeker dat er geen onduidelijkheden zijn. Het zijn vragen die zowel door de onderneming zelf, als door het fulfilmentbedrijf moeten worden beantwoord. Soms lijken dingen triviaal maar daarom is het des te belangrijker het te bespreken. Zorg dat je 100% zeker een vinkje kan zetten achter iedere vraag zodat die beantwoord is.

  1. Rekent het fulfilment center een all-in prijs voor verzenden? Wordt er een aparte prijs voor het inpakken en voor het verzenden gerekend, of is dit één prijs. Lees hierboven meer over wat een all-in prijs inhoudt.
  2. Welke afmetingen kan het fulfilment bedrijf versturen? Soms vallen bepaalde afmetingen buiten hetgeen een fulfilmentbedrijf standaard doet.
  3. Tot welk gewicht kan het fulfilment center versturen? Meestal is dit 20 of 30kg. Zijn zwaardere zendingen wel mogelijk met een toeslag?
  4. Met welke transportbedrijven werken jullie samen? Meestal is dit PostNL of DHL, maar soms heeft het bedrijf voor een deel ook een eigen distributie.
  5. Kan er eventueel een ander transportbedrijf (misschien op eigen contract) langskomen? De meeste grote transportbedrijven kunnen in heel Nederland langskomen. Dat een fulfilment center standaard met PostNL werkt, wil niet zeggen dat ze niet ook een label voor DHL kunnen printen.
  6. Kunnen er ook brievenbuspakketten worden verstuurd? Sommige bedrijven doen dit niet, alhoewel dit fors in de kosten kan schelen.
  7. Dienen en kunnen er ook pallets verstuurd te worden? En wie levert die pallets aan? Zijn halve of kwart pallets ook een optie?
  8. Wat zijn de tarieven voor het versturen van
    1. Pakketten in verschillende afmetingen (XS, S, M, L, XL)
    2. Brievenbuspakketten
    3. Pallets
  9. Wat zijn de tarieven per hoeveelheid orders per maand? Vaak wordt het goedkoper als er meer orders per maand zijn.
  10. Komen er extra kosten bij kijken als er meer items per doos verpakt worden? Soms rekenen bedrijven een klein bedrag per item per order.
  11. Wie regelt de verpakkingsmaterialen? Zoals dozen en opvullingsmateriaal. En komen er extra kosten bij kijken als dit gebeurt door het fulfilment center?
  12. Is het mogelijk om een papieren pakbon bij de zending te doen? En komen daar extra kosten bij
  13. Is het mogelijk om het label en de pakbon aan te passen? Met het logo van uw bedrijf en contactinformatie.
  14. Dient er ook buiten de Nederland verstuurd te worden? Zo ja, welke landen. Neem alle landen en de bijbehorende tarieven door.
  15. Dient er ook buiten de EU verstuurd te worden? En wie regelt dan de exportdocumenten. Dit wordt vaak vergeten, maar ook voor een pakket naar Zwitserland moet dit al geregeld worden.
  16. Wat zijn de tarieven per pakketgrootte per land waarnaartoe verstuurd wordt? Houdt ook rekening met groei in de toekomst. Wellicht wilt u ooit met uw bedrijf de grens over.
  17. Wat zijn de opslagkosten
    1. Per legbordstelling (informeer naar de afmetingen)
    2. Per palletplaats
  18. Wat zijn de inslagkosten? Dit zijn de kosten als nieuwe goederen binnenkomen
    1. Per keer
    2. Per item
  19. Wat is de cut-off tijd? Dit is de tijd dat u nog een order aan kunt leveren die dezelfde dag verwerkt worden.
  20. Zijn er extra kosten voor een latere cut-off tijd?
  21. Kunnen retourneringen door het fulfilmentcenter verwerkt worden?
    1. Wat zijn de verzendingskosten van retourneringen
    2. Wat zijn de kosten voor het verwerken van retourneringen
    3. Hoe ziet dit retourneringsproces eruit? Is er bijvoorbeeld een bepaalde (kwaliteits-)controle mogelijk?
  22. Zijn alle software koppelingen mogelijk voor het inschieten van orders
    1. Met de webwinkel
    2. Met het software-systeem
  23. Zijn alle software koppelingen mogelijk voor het voorraadbeheer
    1. Met de webwinkel
    2. Met het software-systeem
  24. Komen er kosten kijken bij de software koppelingen?
  25. Dienen alle producten voorzien te zijn van een EAN code? Dit staat voor Europees Artikel Nummer. Dit is voor sommige fulfilment centra een eis.
  26. Zijn er overige eisen aan het aanleveren van de producten?
  27. Dienen en kunnen er ADR-gevarengoederen verstuurd te worden? Zoals bijvoorbeeld lithium accu's, verf of brandbare stoffen.
  28. Kunnen klanten eventueel ook bestellingen afhalen?
  29. Zijn er opstartkosten?
  30. Zijn er andere vaste kosten?

Fulfilment bedrijven

Een goede fulfilmentpartner vinden kan een flinke opgave zijn. En dat is logisch! Een fulfilment bedrijf is niet een bedrijf wat je eenmalig inschakelt maar moet daadwerkelijk als een partner van jouw bedrijf functioneren. Daarom hebben wij een database gemaakt met fulfilment bedrijven die graag een prijsofferte maken. Helemaal afgestemd op jouw wensen natuurlijk. Houd daarbij goed in de gaten wat wel en niet bij de offerte is inbegrepen, zoals je hiervoor hebt kunnen lezen. Het makkelijkst vraag je in een keer meerdere offertes aan bij diverse fulfilmentproviders.