Speciaal- en zwaartransport

Onder zwaar en speciaal transport verstaan we de uitzonderlijke transportklussen, die niet door het normale wegtransport uitgevoerd kunnen worden. Hier is doorgaans een vergunning of ontheffing voor nodig. Het wordt daarom ook wel exceptioneel of uitzonderlijk transport genoemd. Denk hierbij aan zendingen die tonnen wegen en niet met "normale vrachtwagens" getransporteerd kunnen worden. Vaak zijn er trucks met een zeer sterke motor voor nodig zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld onderdelen van een zeer grote machine, reactor of een complete windturbine zijn. Wanneer we over dit soort transport spreken dan hebben we het dus over een lading die een stuk zwaarder is dan wat een vorkheftruck kan tillen, of wat afmetingen heeft die buiten een container vallen. Een pallet met 2000 kg aan tegels valt hier dus niet onder, maar een onderdeel van een windturbine wel. Enkele indrukwekkende foto's en verhalen zijn te vinden op de website van Big Truck. We spreken van Zwaar transport als we het hebben over een lading van meer dan 50 ton (50.000 kg).

Oplegger aangepast aan zeer grote buizen
De oplegger kan vaak op maat worden aangepast aan het item
Industrieel transport

Voor dit soort transportklussen zijn er opleggers nodig met meerdere assen die een hoog gewicht aankunnen. Vaak dient de oplegger ook nog eens op maat te worden aangepast om het specifieke item te kunnen vervoeren. Deze opleggers zijn vaak modulair en kunnen in lengte worden aangepast. Naast een krachtige truck en een goede oplegger, dient het bedrijf ook te beschikken over de juiste papieren (ontheffingen) om dit transport uit te kunnen voeren. Per land verschillen de wetten en de regelgeving voor exceptioneel transport. Enkele voorbeelden van zwaar- en  speciaaltransport:

  • Grote landbouwmachines
  • Silo's
  • Buitenmaatse vracht
  • Windturbine onderdelen

Er is veel expertise vereist voor het kunnen uitvoeren van speciaaltransport. Chauffeurs dienen getraind te zijn volgens de geldende veiligheidsnormen. Daarnaast zijn er veelal speciale vergunningen nodig of is begeleiding op de weg een vereiste. In dat laatste geval rijdt er een (of meer) extra wagen(s) mee om het transport te begeleiden. Informeer altijd naar de juiste vergunningen om er zeker van te zijn dat de transporteur aan alle vereisten voldoet.
Er worden zelfs speciaaltransporten uitgevoerd waarbij er aanpassingen worden gemaakt aan de route die gereden moet worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het (tijdelijk)weghalen van straatmeubilair.

Routeplanning

Bij exceptioneel transport is de routeplanning van cruciaal belang. De volledige route wordt van tevoren in detail uitgedacht. Zo wordt er rekening gehouden of het transport overal langs kan. Zijn de wegen niet te smal, de bruggen niet te laag? Ook wordt er nagedacht of alle bochten wel genomen kunnen worden. Daarnaast wordt er ook rekening gehouden met het gewicht en de belasting op wegen en bruggen.

Lengte en breedte transport

Bij speciaal transport kan de lading zowel te breed, als te lang zijn. In het eerste geval spreken we dan van breedte transport. In Nederland mag er volgens de wet met een breedte getransporteerd worden van 2,75m. Daarbuiten spreken we van breedte transport. Daarvoor is een speciale ontheffing nodig. Ook bestaat er een vergunning waarmee doorlopend tot 3,5m getransporteerd mag worden. Er zijn ontheffingen aan te vragen tot een breedte van 4,5m.

Wanneer een transport juist lang is, spreken we van lengte transport. De lengtes voor het wegtransport in Nederland zijn opgenomen in de regeling voertuigen. Het RDW heeft de belangrijkste afmetingen in een overzicht gezet.

Zwaar transport voertuigen

Speciaal transport trekkers

Voor speciaaltransport zijn er vaak extra zware trekkers (trucks) nodig, die het extreme gewicht kunnen trekken. Deze speciale trekkers zijn vaak heel zwaar en hebben een enorm motor vermogen. Een voorbeeld is de Volvo FH 16.

Uitschuifbare oplegger: teletrailer

Dit zijn opleggers of trailers die in lengte verstelbaar zijn. Dit is ideaal om de trailer op lengte te maken voor het te vervoeren object. Het Nederlandse Nooteboom kan deze trailers leveren, net zoals diepladers. De trailer kan uitgerust zijn met een Hydraulisch systeem om te verlengen. Er wordt hierbij altijd rekening gehouden dat de belasting op de assen komt.

Dieplader

Dieplader
Met een dieplader komt de vracht tussen de assen

Een dieplader is een oplegger waarbij het object verlaagd tussen de assen wordt vervoerd. Dit is voordelig voor extra hoge vracht. Het laadgedeelte van de oplegger, ligt net boven het wegdek. Hierdoor steekt het te vervoeren object minder ver naar boven uit. Hierdoor kan er onder meer bruggen doorgereden worden en steekt het object niet te hoog uit voor het verkeersreglement. Diepladers worden veel ingezet voor het vervoeren van werkmachines maar ook voor bijvoorbeeld het transport van grote jachten en boten. Doordat een dieplader net boven het wegdek ligt, kan dit gevaarlijke situaties opleveren bij drempels, heuvels of bijvoorbeeld spoorwegovergangen. Hierdoor wordt er bijvoorbeeld af en toe een afspraak gemaakt met prorail. Voor het passeren van een overweg (spoorwegovergang) heeft het RDW enkele maatregelen opgesteld.

Transport met laadkraan

Een wagen met een autolaadkraan kan op locatie een zwaar object optillen. De kraanwagen rijdt zo dicht mogelijk bij het object wat verplaatst moet worden en met een grote kraan wordt het object omhoog gehesen. Er zijn dan twee mogelijkheden. De kraanwagen tilt het object op een eigen oplegger, of op een voertuig met oplegger die ernaast staat. Er zijn autolaadkranen die tot wel 70 ton kunnen tillen.

Wet- en regelgeving

We spreken van zwaar of speciaal transport als er een ontheffing nodig is om het transport uit te voeren. Dat betekent dat het dus niet om een lading gaat die binnen de normale wetgeving van wegtransport vervoer mag worden. Wat er over de weg getransporteerd mag worden is opgenomen in de Regeling voertuigen. Hier is in artikel 5.18.11 tot 5.18.18 buiten welke maten en gewichten een ontheffing moet worden aangevraagd. Indien buiten deze afmetingen wordt gereden moet er een ontheffing worden aangevraagd bij de RDW. Er kan hier worden gekozen voor een eenmalige ontheffing voor een specifieke rit, of voor een jaarontheffing met een geldigheid van 1 jaar voor één kenteken.

Aandachtspunten bij kiezen van speciaal transportbedrijf

Meer dan bij alle andere soorten transport telt ervaring en kunde. Er hoeft maar iets fout te gaan en er kan enorme schade aan goederen én mensen ontstaan. Het is dus van belang om alleen in zee te gaan met een bedrijf dat zijn zaken op orde heeft. In onze bedrijvengids kun je per bedrijf zien welke geldige vergunningen en papieren een bedrijf heeft.

Goede afspraken met de vervoerder zijn van groot belang. Bij het meeste exceptioneel transport is laden en lossen een stuk meer werk dan bij een standaard transport. Maak dus goede afspraken wie hiervoor verantwoordelijk is en wie voorbereidingen treft. Omdat je niet aan alles zelf kunt denken zijn er de Algemene Voorwaarden voor Exceptioneel Transport (AVET). Deze beschrijven in meer detail wie wat doet. Goede mondelinge en schriftelijke afspraken zijn daarnaast ook heel belangrijk.

Wat kost speciaaltransport?

De prijskaartje voor speciaaltransport is eigenlijk per definitie maatwerk. Zo moeten er soms ontheffingen worden afgedragen aan de RDW. De prijzen voor deze ontheffingen zijn te vinden op de site van de RDW. De overige kosten hangen van allerlei factoren af. Hoe zwaar is het object? Dat is vooral relevant voor de brandstofkosten. Hoeveel materieel (opleggers) moet er worden ingezet, en moeten hier nog veel maatwerk aanpassingen aan gedaan worden? Is er transportbegeleiding nodig? En moeten er aanpassingen gedaan worden aan het straatmeubilair?

Al met al is het erg moeilijk om wat te zeggen over de kosten voor speciaal en zwaar transport. Reken ten minste 130,- per uur voor het transport.

Offerte voor uitzonderlijk vervoer?

Vraag vrijblijvend meerdere offertes aan met één simpele aanvraag of bezoek onze bedrijvengids.

Voorbeelden van transportklussen in speciaal- en zwaar transport

Transportscanner verbindt vraag en aanbod in de transportsector. Er is een netwerk van transportbedrijven in het uitzonderlijk vervoer actief die u graag helpt met uw transportvraagstuk.

Woonunit van lievelde naar vries

16 april 2021

De units zijn goed bereikbaar en al gedemonteerd. Er zijn mensen beschikbaar voor eventuele hulp.

Verplaatsen chalet van Oisterwijk naar Rijen

15 april 2021

Transport van Oisterwijk naar Rijen van bestaande chalet.
Gas-, water-, en gasleidingen + aansluiting op het riool demonteren in Oisterwijk
Het opnieuw waterpas stellen en weer aansluitingen van de nutsvoorzieningen e.d.
De locatie is goed bereikbaar en er zijn eventueel mensen aanwezig om te helpen.
Wat het chalet weegt? geen flauw idee van
Ik zie uw reactie graag tegemoet.
M.vr.gr.
HAFM Renders

Verplaatsen chalet van Oisterwijk naar Rijen

15 april 2021

Kunt u mij zeggen wat het transport kost van Oisterwijk naar Rijen van ons bestaande chalet en verleent u ook de service de gas-, water-, en gasleidingen + aansluiting op het riool zowel demontage in Oisterwijk en het opnieuw waterpas stellen en weer aansluitingen van de nutsvoorzieningen e.d.
De locatie is goed bereikbaar en er zijn eventueelmensen aanwezig om te helpen. Wat het chalet weegt daar heb ik flauw idee van
Ik zie uw reactie graag tegemoet.
M.vr.gr.
HAFM Renders

Ophalen stacaravan + neerzetten en stellen

13 april 2021

Graafmachine Volvo 9 ton van Zoetermeer / Nederland naar

13 april 2021

Voertuig te landen te Zoetermeer , kan erop gereden worden.
Lossen op bouwterrein te Montignies Sur Sambre , rue des Cartiers 121

Aangesloten bedrijven gespecialiseerd in speciaal- en zwaartransport