Online platforms voor transportbedrijven vergeleken

Je bent een transportbedrijf begonnen of je wilt je klantenkring uitbreiden of veranderen. Binnen je eigen netwerk kun je lijntjes uitgooien. Bovendien heeft het internet het makkelijker gemaakt om direct met nieuwe klanten in contact te komen. Veel transportbedrijven profileren zich al nadrukkelijk via een eigen website en/of sociale media. Maar dit is niet altijd voldoende. Als aanvulling op opdrachten van vaste opdrachtgevers of je eigen netwerk, zijn online platform tegenwoordig voor veel bedrijven een belangrijk nieuw kanaal geworden. Hieronder beschrijven we een aantal van de belangrijkste online platforms om nieuwe transportopdrachten binnen te halen.

Marktplaats – Diensten en vakmensen

Marktplaats wordt niet alleen gebruikt om tweedehands kleding en bankstellen te verkopen. Het is sinds een aantal jaren ook een belangrijk platform voor allerlei diensten en vakmensen.

Marktplaats heeft een vrij goed ontwikkeld zakelijke marketingtool, die AdMarkt heet. Als bedrijf kun je hier een profiel met bedrijfsinformatie aanmaken en advertenties plaatsen. Hier kun je advertenties plaatsen waarvoor je per klik van een potentiële klant betaalt. De minimum klikprijs hangt af van de categorie waarin je adverteert, maar ligt meestal rond de 3 eurocent. Als je bovenaan een categorie wilt staan dien je fors meer te betalen per klik. Daarnaast kun je ook actief op aanvragen van Marktplaats gebruikers reageren. Mocht je ook de Belgische markt willen ontdekken, dan kun je Admarkt ook op Tweedehands.be (eigendom van Marktplaats) adverteren en reageren.

Voor transportbedrijven kan Marktplaats een interessante marketingtool zijn. Wel moet vermeld worden dat Marktplaats niet echt veel onderscheid maakt tussen diverse soorten vervoerders. Alle geplaatste aanvragen en transportbedrijven worden feitelijk op één hoop gegooid. Als je een allround koerier bent en snel kunt reageren, kan Marktplaats een interessant marketingkanaal zijn. Tenslotte zijn er ook veel particulieren en niet-transportbedrijven actief die via Marktplaats bijklussen.

Transportscanner (dat zijn wij)

Dit platform richt zich hoofdzakelijk op de Nederlandse transportmarkt. Een internationaal transport is overigens wel mogelijk. Het concept komt voort uit een eerder opgericht platform, gericht op de watersport. Hier werden dusdanig veel boottransporten op geplaatst dat een uitbreiding naar een gespecialiseerd transportplatform een logische stap was. Op Transportscanner worden allerlei niet-alledaagse transporten uitgevoerd. Van het transporteren van een piano tot gespecialiseerd waardetransport, dierentransport of vervoer van zwaar materieel. Verder kunnen zowel particulieren als zakelijke klanten hier terecht. Een transportbedrijf kan vervolgens actief op deze aanvragen reageren.

Een onderscheidend kenmerk is de check van vergunningen en papieren van aangesloten bedrijven. Dit waarborgt de kwaliteit op het platform en daarmee grotendeels ook de eerlijke concurrentie. Een bedrijf kan altijd vrijblijvend een account aanmaken. Je krijgt hier als bedrijf de mogelijkheid je specialiteiten te profileren en ook je vergunningen en papieren te laten zien. Verder kun je met een Basic account voor een vast bedrag op een transportaanvraag reageren. De upgrade bestaat uit het Premium abonnement, waar je voor een vast bedrag van 40 euro onbeperkt kunt reageren.

uShip

Uship is in 2004 vanuit Texas gelanceerd. Het is momenteel een wereldwijde marktplaats voor transporten. Op Uship worden allerlei transportopdrachten geplaatst. Het werkt middels een veilingsysteem en maakt gebruik van een beoordelingssysteem voor zowel transporteurs als opdrachtgevers gebaseerd op eBay (aldus de oprichter). Uship is momenteel in een veel landen actief en heeft ook een Nederlandse website. Een transportopdracht wordt online afgerekend en er wordt een fee afgedragen aan Uship. Een transportbedrijf kan zich dus gratis aanmelden en reageren en betaalt pas wanneer hij opdrachten uitvoert. Uship heeft een aantal sterke eigenschappen:

  • Je kan op de kaart op jouw route een zending meenemen
  • Je betaalt een succesfee. Je kan dus gratis onbeperkt reageren
  • Technisch is er een aantal handige functies (bijvoorbeeld als je drie zendingen boekt op
    donderdag dan kan je aangeven dat als je een van die drie binnenhaalt, de andere
    twee biedingen automatisch vervallen)

Uship focust heel sterk op prijsconcurrentie. Het is een zogenaamde “reversed auction” (omgekeerde veiling). Dit betekent dat ieder bedrijf dat op een aanvraag wilt reageren, de prijs feitelijk omlaag biedt. Zo krijgt de klant een scherpe prijs. Voor veel vervoerders wordt het wel heel lastig om een redelijk bedrag voor een opdracht te krijgen. Een tweede punt van twijfel is dat ook niet-transportbedrijven gewoon mee kunnen doen in de veiling.

Google Ads

De bekendste en grootste partij in dit lijstje. Google Ads kom je eigenlijk continu tegen als je weleens Google gebruikt, maar verschijnen ook op allerlei andere platform en websites. Het verschil met de meeste andere diensten in dit lijstje is dat dit geen “vraag-en-aanbod” platform is, maar meer een advertentietool. Dit is zo’n belangrijke tool geworden voor veel bedrijven, dat we hem hier niet onbenoemd kunnen laten. Je kunt je diensten met Google Ads heel gericht onder de aandacht brengen. Door de juiste zoekwoorden en advertentieteksten te gebruiken kun je heel snel veel leads generen. Voor het gemiddelde transportbedrijf is er een aantal nadelen. Als je niet bekend met Google Ads (of iets vergelijkbaars) kan het behoorlijk overweldigend zijn. Het is niet heel makkelijk om een goedlopende campagne op te zetten. Bovendien vereist het vaak best wat onderhoud. Daar moet je tijd voor hebben. Als je je campagne niet goed managed kan het weggegooid geld zijn om hierin te investeren. Als je het goed gebruikt kan het zeer waardevol zijn.

Werkspot

Werkspot was één van de eersten die vraag en aanbod online bij elkaar bracht in de Nederlandse klusmarkt. Sindsdien zijn ze flink uitgebreid en bieden ze diverse nieuwe categorieën aan, waaronder een beperkt aantal diensten in de transport en logistiek. Momenteel zijn dit verhuizingen (zakelijk en particulier), piano transport en opslag. Voor specialistische transportbedrijven is dit dus geen geschikt platform. Vergeleken met andere categorieën op het platform, zijn de aantallen transportaanvragen redelijk beperkt. Wel staan er iedere dag een goed aantal verhuisklussen op. Als bedrijf is voordelig dat je je gratis kunt aanmelden en je betaalt per reactie. Dit maakt het een flexibel kanaal om als transporteur te gebruiken.

Conclusie

Welke platforms je ook gebruikt, feit is dat veel transportbedrijven om zich heen moeten gaan kijken naar nieuwe kanalen om transportopdrachten binnen te halen en/of zichzelf te profileren. Of je dit nou passief doet via advertenties en een goede website of actief via online vraag-en-aanbod platforms, als transportbedrijf wil je vermoedelijk niet op één paard wedden, maar meerdere klantkanalen tot je beschikking hebben. Welke platforms je gebruikt hangt af van het profiel van je bedrijf. Een bedrijf dat particuliere verhuizingen doet zal zich op andere kanalen moeten focussen dan een gespecialiseerd boottransportbedrijf.

Meer advies nodig? Neem contact met ons op.