Marketing voor Transportbedrijven

Uw transportbedrijf doet ongetwijfeld al op de een of andere manier aan marketing. Wellicht heeft u een website, u verstuurt folders of u adverteert. Ook netwerken of het bezoeken van een evenement over transport kunnen tot marketing in de breedste zin van het woord worden gerekend. Enkele simpele stappen om uw transportbedrijf op de kaart te zetten:

Maak een website voor uw transportbedrijf

Er zijn verrassend veel transportbedrijven, vooral kleinere, die geen online aanwezigheid hebben. De simpelste vorm om dit te doen is via een social media pagina, maar bij voorkeur bouwt u ook een eigen website. Als een klant uw bedrijf even wilt opzoeken en er komt online niets naar voren, dan komt dit niet goed over.

Er zijn tegenwoordig talloze tools om eenvoudige websites te maken. Dit kunt u zelf doen of uitbesteden aan een websitebouwer. Als u wat meer functionaliteit nodig heeft (bijvoorbeeld als u ook een webshop heeft waarop u auto-onderdelen verkoopt) is het wel aan te raden een wat geavanceerder systeem te gebruiken, zoals WordPress/Woocommerce, Magento of Lightspeed.

De website is het visitekaartje voor uw transportbedrijf. Zorg voor een goede domeinnaam, het liefst met uw bedrijfsnaam en in ieder geval een woord als ‘transport’ als onderdeel van de domeinnaam. Of uw gewenste domeinnaam beschikbaar is kunt u gemakkelijk online opzoeken. Meer dan ooit worden websites mobiel bezocht. Zorg er dus voor dat de website goed mobiel bereikbaar is.

Bepaal voordat u de site bouwt of laat bouwen goed wat het primaire doel is. Wilt u het liefst dat klanten een offerte bij u opvragen? Wilt u het liefst dat klanten u direct bellen? Of wilt u zelfs dat klanten direct een transport kunnen boeken? Aan de hand van dit doel is het makkelijker om de website in te delen. Als u hoofdzakelijk offertes wilt laten opvragen is het van belang dat de klant dit in een oogopslag op iedere pagina ziet.

Tips website voor transportbedrijf:

  • Duidelijke tarieven op homepage of aparte tarieven-pagina.
  • Vermeld uw vergunningen en specialiteiten.
  • Gebruik een serieuze en degelijke domeinnaam. Grappige namen zijn meestal niet zo grappig (en over een paar jaar al helemaal niet meer).
  • Gebruik zoveel mogelijk uw eigen afbeeldingen. Plaats geen foto’s van vliegtuigen en grote containerschepen als u die niet heeft!
  • Vermeld uw transportvoorwaarden op de website. Gebruik bij voorkeur de AVC en CMR voorwaarden.
  • Vermeld duidelijk de contactgegevens en/of contactformulier. Als u bepaalde uren niet gebeld wilt worden, vermeld dat ook. Niet is vervelender dan een onbeantwoord nummer zonder verklaarbare reden.
  • Vermeld alleen wat u waar kunt maken. Als u niet 24/7 opereert, zet dat dan ook niet op de website en voorkom teleurstelling.
  • Maak het persoonlijk: plaats een foto van uzelf of uw team. Beschrijf kort maar krachtig wat u drijft: wat zijn uw kernwaarden?
  • Maak een frisse en uitnodigende homepage. Zorg ervoor dat de pagina snel laadt (gebruik geen zware afbeeldingen).

Zet uw transportbedrijf op Google Maps

Hoewel u als transporteur onderweg bent en een bezoekadres voor de meeste klanten niet zo relevant is, heeft een vermelding op Google Maps een aantal voordelen. Allereerst kun je hiermee je bedrijfsgegevens beter communiceren met de klant. Je kunt bijvoorbeeld je openingstijden aangeven op Google via Google Maps. De tool om je bedrijf op Google Maps te plaatsen heet Google My Business.

Ten tweede willen veel klanten een transportbedrijf in de buurt. Het vertrouwen in lokale bedrijven is altijd hoger dan een bedrijf ver weg. En bovenal, een transportbedrijf in een andere plaats zal hogere voorrijkosten hebben.

Ten derde is een vermelding op Google Maps voor een transportbedrijf heel goed om hoger te verschijnen in Google. Bij bepaalde zoekopdrachten worden de Maps resultaten bovenaan geplaatst. Met name wanneer een klant actief zoekt naar een lokale dienst. Zie hieronder het voorbeeld wanneer je in Google “Transportbedrijf Deventer” zoekt. Zoals je kunt zien verschijnen er nog boven de reguliere zoekresultaten eerst de Google Maps resultaten. Hoe dichter een klant in de buurt is, hoe meer kans dat je transportbedrijf hier bovenaan staat.

Gebruik de juiste zoekwoorden

Gebruik de zoekwoordplanner van Google om de juiste termen te vinden die u in uw website en andere communicatie het beste kunt gebruiken. U komt er heel gemakkelijk achter waar uw potentiële klanten op zoeken. Het op de juiste manier inzetten van de juiste zoekwoorden op uw website leidt logischerwijs tot een verhoging van uw vindbaarheid. Wellicht vindt u op deze manier woorden en woordcombinaties die uw klanten gebruiken die u zelf niet gebruikt. Dit kan tot meer klandizie leiden.

Sociale media

Maak social media accounts aan. Maak niet zomaar accounts aan op ieder platform, maar gebruik de platforms waar u weet dat uw klanten zich vermoedelijk bevinden. Stem de keuze voor het kanaal of de kanalen ook af met de platforms die u zelf al gebruikt. Het is een stuk gemakkelijker als u een bepaald social media platform al gebruikt om er regelmatig op te posten. Als u hier zonder idee aan begint, komt het vaak niet van de grond. Afhankelijk van het exacte platform kunnen social media een perfect plek zijn om nieuwtjes, klantreferenties, aanbiedingen of mooie foto’s te delen.

Nieuwsbrief

Een e-mail nieuwsbrief aan uw klantenkring is een andere zeer effectieve marketingwijze. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het gratis online programma Mailchimp. Een periodieke e-mailcampagne zorgt voor binding met uw transportbedrijf. Ook is het een uitstekend middel om de klanttevredenheid te polsen, door bijvoorbeeld een poll toe te voegen. Zorg er wel voor dat de ontvanger zich gemakkelijk kunnen uitschrijven. U wilt uzelf niet opdringen. Een goed transportbedrijf moet het ook hebben van mond-tot-mond reclame. Een nieuwsbrief kan daaraan bijdragen.

Online Marktplaatsen en Platforms – direct contact met klanten

Transport loopt in toenemende mate via transportplatforms en online marktplaatsen. Dit kan een uitstekende manier zijn om transportopdrachten binnen te halen. Waar bij bovenstaande marketingtips het uitgangspunt was dat de klant u kan vinden en benaderen, werkt dat op de meeste platforms juist andersom.

Op dit platform, Transportscanner, plaatst een opdrachtgever een transportaanvraag. Vervolgens kunnen aangesloten en geverifieerde bedrijven op die opdrachten reageren. Wilt u hier meer informatie over? Meld u vrijblijvend aan als transporteur of lees hier meer over hoe dat werkt.