Wat verdient een transporteur?

De salarissen in de transport en logistiek zijn niet gemakkelijk te achterhalen. Ze lopen ook sterk uiteen, afhangende van onder andere het type transport, de werklocatie en wanneer er gewerkt wordt. Hieronder geven we grof idee van hoeveel de diverse transportberoepen betaal worden. Eerst zullen we de inkomsten van chauffeurs in loondienst bespreken en daarna die van zelfstandigen.

Wat verdien je gemiddeld in de transportsector?

In het transport zijn niet alleen chauffeurs actief, maar ook administratieve medewerkers, planners, managers en nog veel meer. De meeste kleinere transportbedrijven werken met zelfstandigen. Middelgrote en grotere bedrijven hebben vaak zowel zelfstandigen (op oproepbasis) als vast werknemers in loondienst.

In loondienst verdien je in de transportsector vrij gemiddeld vergeleken met andere sectoren. Let wel dat hierbij alle soorten beroepen in de transportsector zijn meegenomen.

Bron: CBS

Met een uurloon van rond de 22 euro bevindt de transportsector zich in de middenmoot.

Hoeveel moet ik volgens de CAO verdienen in de transportsector?

De arbeidscontracten van veel werknemers in loondienst in de transportsector worden vastgesteld aan de hand van de CAO Beroepsgoederenvervoer. Hier wordt een minimumsalaris vastgesteld. Als de voorwaarden in uw contract bepaald worden door deze CAO, kun je uitgaan van het onderstaande brutoloon. Hierbij is belangrijk in welke loonfunctieschaal je valt. Dit kun je vinden op de website van de vakbond. Een “Chauffeur drankentransport” valt bijvoorbeeld in categorie C. Vervolgens heb je binnen de loonschaal treden (B1, B2, B3 etc.). De trede die op jou van toepassing is wordt bepaald wanneer je bij een werkgever in dienst treedt. De hoogte van de trede wordt bepaald aan de hand van jouw ervaring in een soortgelijke functie. Ieder gewerkt jaar ga je hierin vervolgens omhoog.

Tabel met laagste schaal in CAO beroepsgoederenvervoer

Vervolgens zijn er de schalen B tot en met G. Het brutoloon gaat steeds met kleine stapjes omhoog om uiteindelijk te belanden bij functieloonschaal H, waar de brutolonen het hoogst zijn.

Grofweg verdien je in in de transportsector in loondienst dus minimaal tussen €1680,- en €3812,28. Dit is nog exclusief een vakantietoeslag van 8% en eventuele extra’s, uitbetaling voor overwerk etc. In de praktijk kan een werkgever natuurlijk meer betalen dan in de CAO staat. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn als er veel vraag is naar een bepaald type transporteur. Of bijvoorbeeld wanneer de werkgever zijn werknemers net even wat meer vertrouwen wilt geven.

Een reguliere vrachtwagenchauffeur verdient gemiddeld ongeveer €2300,- bruto per maand. Dit loopt voor meer ervaren chauffeurs op richting de €2800,- euro per maand.

Wat verdient een transportplanner?

Een veelgevraagde baan in de transportsector is de transportplanner of gewoon ‘planner’. Deze planner regelt op een zo efficiënt mogelijke wijze de routes van de chauffeurs, schippers en/of andere vervoerders binnen het transportbedrijf. Deze baan vereist een zeer goede kennis van de diverse transportmethodes, het vermogen snel in te spelen op veranderingen en zeer goede communicatie met transporteurs en klanten. Een mooie veelzijdige baan dus. Maar wat verdien je er eigenlijk mee?

Het beste aanknopingspunt is het gemiddelde van alle openstaande vacatures voor transportplanners. Hieruit blijkt dat het salaris van een planner behoorlijk uiteen loopt: van zo’n €1800,- tot ongeveer €3700,- bruto per maand.

Wat verdient een zzp’er in het transport?

Als zzp’er kun je zelf de vergoeding vaststellen waarvoor je klussen aanneemt. Je bent ondernemer en vrij te werken met en voor wie je maar wilt. In principe mag iedereen zichzelf chauffeur, transporteur, koerier of vervoerder noemen. Voor diverse vormen van transport zijn wel vergunningen vereist. Tot 500 kg laadvermogen mag je zo goed als vrij goederen vervoeren. Boven dat gewicht of in geval van bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen, ben je vergunningsplichtig. Je eigen opdrachten binnenhalen is niet altijd makkelijk en om wat zekerheid voor zichzelf te creeren werken veel vervoerders voor grotere opdrachtgevers.

Zzp’en voor een grotere opdrachtgever

In de praktijk werken veel chauffeurs voor één of meerdere opdrachtgevers. Zo hebben grote logistieke bedrijven zoals DHL en PostNL naast chauffeurs in loondienst ook een grote hoeveelheid zelfstandigen voor zich rijden. Op deze ‘flexibele schil’ is veel kritiek, aangezien dit type chauffeur regelmatig verkapt werknemer is, maar niet de rechten heeft die iemand in loondienst zou hebben. De vraag is dan of deze transporteurs hun opdrachtgevers wel stevig kunnen factureren. Belangrijk om te weten is dat een zzp’er die in opdracht van een groot transportbedrijf ladingen of pakketten ophaalt en aflevert, niet altijd per uur betaald krijgt. Regelmatig krijgt zo’n zelfstandig koerier betaald per adres en/of afgeleverde unit/pakket. De vergoeding ligt dan rond de €1,50 per adres en zo’n 15 cent per extra pakket. Dit kan per opdrachtgever verschillen en is geenszins een vast tarief.

Je eigen transportopdrachten binnenhalen

Als je meer vrijheid wilt en niet een verkapte medewerker van een bedrijf als DHL wilt zijn, kun je met je eigen bedrijf ook je eigen opdrachten binnenhalen. Het voordeel is dat je echt eigen basis bent en kunt werken voor en met wie je maar wilt. Het nadeel is dat het niet altijd gemakkelijk is om een stabiele stroom aan klanten te vinden.

Tip: Een goed begin is om je bedrijf online stevig neer te zetten. Dat begint natuurlijk met het kiezen van een duidelijke specialiteit. Presenteer je bedrijf vervolgens duidelijk met een eigen website, verzamel online reviews van je tevreden klanten en plaats je profiel op plekken waar klanten naar transporteurs zoeken (denk aan online marktplaatsen, platforms etc.). Op Transportscanner kun je je bedrijf bijvoorbeeld kosteloos aanmelden en de unieke aspecten van jouw bedrijf uitlichten.

Het tarief dat een transporteur aan een klant rekent is meestal een kilometertarief, maar er kan ook een uurtarief gevoerd worden. Voor korte afstanden wordt vaak een uurtarief gehanteerd. Na een bepaalde hoeveelheid kilometers kan dan een omslagpunt worden vastgesteld waarna het uurtarief gaat gelden. In de praktijk wordt er ook regelmatig een all-in ritprijs vastgesteld. De hoogte van ieder type transport tarief wordt voor een groot deel bepaald door het type transport. Voor transporten waar heel specifieke vergunningen benodigd zijn, zal een klant meer betalen dan bij een reguliere koeriersdienst. Ook zal bijvoorbeeld een waardetransport meer verzekering nodig hebben wat uiteindelijk in de prijs naar de klant doorgevoerd wordt. Verder voeren veel transportbedrijven toeslagen door aan de klant, bijvoorbeeld in het geval van spoed. Als een klus heel snel moet worden uitgevoerd kan dit een mooie kans zijn om wat extra te verdienen. Ook transporten op moeilijke tijdstippen (avonden, weekenden, vakantieperiodes) kunnen lucratiever zijn dan opdrachten op reguliere tijdstippen.

In onze kennisbank kunt u per type transport een inschatting krijgen van wat er aan klanten gerekend kan worden.